nieuws

Zaken doen via Internet

bouwbreed

Dat het Internet werkelijk een verandering betekent voor de manier waarop we zakendoen dringt inmiddels tot steeds meer mensen door. Een goed voorbeeld daarvan vind ik de “Bureaubeurs” van de BNA, waar architecten en bureaus die zoeken naar samenwerkings- of overnamekandidaten hun wensen kenbaar kunnen maken. Zo kan het toegankelijke medium een rol spelen in de zakelijke toekomst van individuen en organisaties in de ontwerpende bouw.

Of je nou zelfstandig architect bent die een bureau zoekt of een andere éénpitter om mee samen te werken, in alle varianten is voorzien in de hoofdrubriek Bureaubeurs van de website van de Bond van Nederlandse Architecten BNA, kortweg “WeBNA” genoemd. En te bereiken via zowel www.bna.nl als www.architect.nl. Keurig wordt de naam van de contactzoekende afgeschermd en in een reeks standaardvragen tekent hij of zij zichzelf. En de geïnteresseerde kan op dezelfde wijze anoniem reageren via de site. Als de aanbieder dit aanstaat kan er via de BNA contact gelegd worden: de naam- en adresgegevens worden over en weer doorgespeeld. Een elegante manier van contactleggen, die bedrijfsbeëindiging of uitbreiding voor leden van deze beroepsgroep een geheel nieuwe impuls kan geven.

Hobbyisme

Helemaal nieuw is het niet: zo’n vijf jaar geleden ging deze anonieme kennismakingsdienst nog via de adviespoot van het Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf. Het bereik daarvan was relatief klein, en toen IMK- advies ophield te bestaan leek dat ook voor de Bureaubeurs op te gaan. Maar nu heeft de BNA het heft in eigen handen genomen, en dat blijkt eenvoudig te kunnen als je het zo zorgvuldig opzet. Overigens gaat het om een experiment: na zes maanden wordt de opzet, inhoud en werkwijze geëvalueerd. Wanneer die zes maanden aflopen, wordt niet duidelijk gemaakt. Datering van op het oog alle documenten ontbreekt. Een flink aantal BNA-leden heeft bovendien nog geen Internet-toegang. De BNA zint dan ook op mogelijkheden deze dienst ook voor hen toegankelijk te maken. Het goede oude papier (formulieren heen en weer sturen) lijkt mij dan onvermijdelijk, maar dat betekent een hoop extra werk voor de club. Het valt wel op dat een beroepsgroep die dagelijks bezig is met het zo mooi mogelijk vormgeven van de ruimte zo weinig eer legt in het aantrekkelijk inrichten van zijn website. Behalve genoemde Bureaubeurs is het ook elders met zo min mogelijk poespas opgemaakt, op het saaie af. Met enkele kleine ingrepen zouden de rubrieken er overzichtelijker uitzien; ik heb het dus niet eens over een mooie of moderne vormgeving. De uitstraling getuigt nu van een goedbedoeld hobbyisme.

Powerhaus

Een voorproef van hoe huizenbouwers met hun potentiële klant kunnen omgaan vinden we bij onze oosterburen, op www.bauen.com. Een rijkgevulde, kleurige website verwelkomt de woonconsument en probeert deze op elk mogelijk vlak te bedienen. Wat opvalt is het directe aanbod van nieuwbouwhuizen, weliswaar te Duits van vormgeving voor onze smaak, maar het principe zou ook hier kunnen. Projectontwikkelaars en aannemers staan hier broederlijk bij elkaar met hun aanbod, waar je direct op kunt reageren. Nieuw is ook de inkoopcombinatie voor één type woning: een huis dat 300.000 D-mark kost als je het los koopt, maar 270.000 als dertig kopers er één willen afnemen van Elementar Bau. “Powerhaus” heet dit concept, met een rauwe mix van twee talen die je in het Nederlands ook vaak ziet, maar in een vreemde taal gekunsteld aandoet. Slim staat er ook een verwijzing naar de fincieringsmogelijkheid die de aanbieder voor je bedacht heeft. Verder bevat deze website natuurlijk veel informatie over doe-het-zelven bij verbouwingen, maar ook een handig woordenboek met bouwterminologie en een goede zoekfunctie om bijvoorbeeld een aannemer in je buurt te vinden.

Buurtverkenner

De Duitse verbouwingstips lijken erg op die van het Nederlandse www.vtwonen.nl, maar hier vertoont zich geen aannemer of projectontwikkelaar. Opvallend aan deze VNU-site genoemd naar het woontijdschrift, is de “Buurtverkenner”: daar kun je ter oriëntatie kijken hoe een buurt demografisch in elkaar zit. Tik de postcode in en je komt heel wat te weten. Hierachter zit een zeer uitgebreide database van Claritas, de VNU-dochter met naar eigen zeggen de grootste consumenten-gevensbestanden van ons land, met allerlei gegevens over inkomen, gezinssamenstelling. Natuurlijk tikt iedereen het eerst de buurt waarin je woont in. Het is enerzijds beangstigend om te zien hoeveel er daarover bekend is, maar gelukkig gaat deze openbare versie niet verder dan het niveau van de vier cijfers van de postcode, al gauw zo’n vierduizend huishoudens bij elkaar. De reclametekst “Benieuwd naar wat de buren verdienen?” is dus een misleidend lokkertje. Genoemde sites: www.architect.nl, www.bauen.com, www.vtwonen.nl De Bureaubeurs voor architecten.

Powerhaus biedt cataloguswoningen aan.

Inkomen en gezinssamenstelling op buurtniveau zijn te vinden op www.vtwonen.nl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels