nieuws

Peperdure appartementen pakken bankgebouw in

bouwbreed

Rotterdam gaat verder met de ontwikkeling van opvallende hoogbouw langs de Maas. Achter, naast en boven het voormalige gebouw van De Nederlandsche Bank aan de Boompjes moeten twee torens verrijzen. Eén met peperdure appartementen, de andere met twintigduizend vierkante meter kantoren.

“De woontoren is een soort opengevouwen boek met een groot venster op de Maas”, omschrijft ir. N. Brouwer van Brouwer Steketee Architecten het spectaculaire ontwerp. De toren, die twintig verdiepingen telt, rijst rank op vanachter het bestaande gebouw en waaiert erboven breed uit. In het bouwwerk is plaats voor 37 appartementen in het topsegment van de markt. Prijzen beginnen bij anderhalf miljoen gulden. Met een hoogte van 75 meter sluit het ontwerp aan op omliggende gebouwen als het hoofdkantoor van Nedlloyd. In het verleden is discussie gevoerd over de mogelijkheid op deze plaats superhoogbouw – meer dan driehonderd meter hoog – te realiseren. Een studie wees uit, dat dit soort gebouwen moet worden geconcentreerd in de zones nabij het Centraal Station en langs de Coolsingel.

Wederopbouwpand

Architect Brouwer wil met een gevelafwerking van zink en door gebruikmaking van veel glas aansluiten bij het bestaande bankgebouw. Dat is een gemeentelijk monument. Het gebouw, dat kort geleden door De Nederlandsche Bank is verlaten, was één van de eerste wederopbouwpanden van Rotterdam. Volgens Brouwer blijft het een blikvanger aan de Boompjes. Het is de bedoeling dat de typerende bakstenen gevel en de koperen dakopbouw ’s avonds vanuit de erboven hangende nieuwbouw worden aangelicht. Het gebouw krijgt horeca in de kelder en op de begane grond en kantoren of een hotel op de verdiepingen. Volgens directeur H. Hendriks van projectontwikkelaar MultiVastgoed krijgt ‘het desolate gebied’ van de achtergelegen Terwenakker een ‘kwaliteitsimpuls’. De kantoortoren in het plan wordt gebouwd volgens een ontwerp van de Amerikaanse architect Philip Johnson. Dit gebouw komt op de plaats van de bestaande uitbreiding van de Bijbank. Qua vormgeving en materiaalgebruik zal het sterk verschillen van de woontoren. Een luifel rond de voet van de toren en aanplant van bomen moet voorkomen dat grote problemen ontstaan met windhinder. Achter en onder de gebouwen is een ondergrondse parkeergarage voorzien met ruimte voor 830 auto’s. Daarvoor wordt een deel van de Scheepmakershaven opgeofferd. Realisering van het grote aantal parkeerplaatsen wordt nodig geacht gezien de vele ontwikkelingen in het gebied. De Rotterdamse commissie Ruimtelijke Ordening zette gisteren vraagtekens bij het geringe aantal woningen in het plan. In het omliggende Wijnhavengebied worden op korte termijn echter veel woningen gerealiseerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels