nieuws

Buizen Westerscheldetunnel verbonden

bouwbreed

De eerste dwarsverbinding tussen de twee buizen van de Westerscheldetunnel is begin deze week geopend. Het ontgraven van de bevroren grond, ging sneller dan gedacht.

Bij het openen van de eerste deur begin juli bleek er niet slechts een ring van ijs in de grond, maar een complete cilinder. Ook de kern van de toekomstige dwarsverbinding was bevroren. Daardoor ging het ontgraven sneller dan gedacht. Telkens als er wat ontgraven was met de graaffreesmachine werd een laag spuitbeton aangebracht. De eerste laag werd rechtstreeks op de bevroren grond gespoten, daarna werden wapeningsmatten aangebracht en volgde nog een laag. De komende weken wordt in het werk de definitieve betonconstructie gestort, die de vluchtweg tussen de twee tunnelbuizen openhoudt. Of het bouwen van de tweede dwarsverbinding ook zo voorspoedig zal gaan, is de vraag. Die verbinding loopt door de beruchte boomse kleilaag, terwijl de eerste verbinding in zand tot stand kwam. Aannemer KMW is vooral beducht voor verkleving van de klei in de frees/graafmachine. In hoeverre vriezen van de Boomse klei zin heeft, is niet duidelijk. De laag bevat bijna geen water en zou dus zo afgegraven kunnen worden. Maar er bestaat een klein gevaar van zandlenzen, waardoor water zou kunnen sijpelen. Daarom wordt uit voorzorg de grond tussen de twee tunnelbuizen ter plaatse van de dwarsverbinding toch bevroren. Door de vrieslansen wordt al pekelwater van -35 graden Celsius rondgepompt.

Druk

Ondertussen is de boormachine van de westelijke tunnelbuis onder de Westerschelde alweer een tijdje aan de slag. Die boort met een wat ruimere diameter zodat de druk op het boorschild vermindert. Zoals gehoopt is daardoor het schild inderdaad een stukje teruggeveerd. Rond het diepste punt op 60 meter beneden NAP dreigden de tunnelringen klem te komen zitten tegen het schild waarin ze worden opgebouwd. Duikers hebben andere ruimers op het snijrad aangebracht. Bij de oostbuis waren de vervormingen van het boorschild groter en zijn eerst de resultaten in de andere tunnelbuis afgewacht. Nu die positief zijn, gaat ook die boor voorzichtig met grotere ruimers van start. Maar echt snelheid zal die boor pas kunnen maken zodra de steunring klaar is die boorfabrikant Herrenknecht vervaardigt. Dat is een staalconstructie van zo’n 60 ton, die het schild aan de achterkant extra moet ondersteunen. Hij wordt op dezelfde manier ingebouwd als de tunnelelementen. Met het verplaatsen van de vijzels worden ook de segmenten van de steunring verplaatst. De verwachting is dat die ring eind augustus klaar is. Aannemer KMW hoopt er zo kort mogelijk mee te hoeven werken, aangezien het veel extra handelingen en mankracht vergt direct achter de boorkop, waar het al druk genoeg is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels