nieuws

‘In al dat oranjegeweld val je nauwelijks op’

bouwbreed

Het zijn niet alleen de voetbalwedstrijden waarvoor de Nederlandse bouw niet warm loopt, ook commercieel laat Euro2000 de bedrijfstak koud. In tegenstelling tot andere sectoren haakt de bouwnijverheid in zijn reclameuitingen niet of nauwelijks op het evenement in.

Unidek uit Gemert – als het gaat om advertenties rond grote voetbalevenementen bepaald niet de eerste de beste – steekt dit jaar bijvoorbeeld geen gulden in een reclamecampagne. “We hebben besloten ons budget gerichter te besteden. We merkte dat er op het gebied van Oranje- advertenties een zekere verzadiging optreedt. Je valt in al dat Oranjegeweld ook niet of nauwelijks meer op. Als je je als bedrijf wilt onderscheiden moet je dat zeker niet doen met advertenties gelinkt aan de EK.” Het is een opvatting die door collega’s in de branche wordt gedeeld. Dat althans ondervindt ook R. Liefhebber, hoofd advertentieafdeling Bouw van Ten Hagen & Stam, uitgever van onder meer deze krant. “Morgen hebben we als bijsluiter bij Cobouw een poster met daarop het speelschema. Zes adverteerders hebben we hier met de grootste moeite voor kunnen werven. Op de een of andere manier leeft het totaal niet.” Liefhebber herinnert zich nog goed de wereldkampioenschappen van twee jaar geleden in Frankrijk. “We hebben toen verschillende acties gehad die we moeiteloos op de rails kregen. Maar nu is de bouw er totaal niet mee bezig. Men heeft er gewoon geen belangstelling voor, is onze ervaring.”

Te druk

“We hebben het te druk met bouwen”, reageert Nel de Geus van Ballast Nedam. Om er aan toe te voegen dat aan Oranje gelieerde advertentiecampagnes meer is weggelegd voor de consumentenmarkt. “Vakgenoten benader je toch op een heel andere manier. Daarin speelt een evenement als Euro2000 geen rol.” Dat het voetbaltoernooi ook binnen de ondernemingen niet leeft, wordt door de bouwbedrijven tegengesproken. Iedereen heeft wel een poule opgezet. Boerrigter van Unidek: “Als aardigheid voor het personeel hebben we ook een leren bal die voor een zacht prijsje kan worden aangeschaft. Aan die belangstelling ontbreekt het dus niet.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels