nieuws

Voor specialist Altrex is geen probleem te hoog

bouwbreed

nunspeet – In de vijftig jaar van zijn bestaan heeft Altrex zich ontwikkeld van een producent van ladders en trappen tot een fabrikant van allerhande klimmaterialen. De specialist geeft hoog op van eigen kunnen. “We bedenken voor elk probleem een oplossing.”

Altrex-producten zijn in Nederland gemeengoed. “Nagenoeg elk huishouden telt er minstens een”, weet F. Kuijer. “Veel ongevallen gebeuren rondom huis, vaak als gevolg van ondeugdelijk materiaal. Met onze compacte, lichtgewicht twee-treeds huishoudtrap konden we in 1996 nauwelijks de vraag aan.” Zelf bedient de directeur Marketing & Sales zich van een vouwsteiger die in de schuur staat.

De klimmaterialenspecialist met vijf Nederlandse en drie Belgische vestigingen, die dit jaar jubileert, is jaarlijks goed voor een omzet van 100 miljoen gulden. De helft van de in Nederland behaalde omzet (75 miljoen) is toe te schrijven aan consumenten, gevolgd door de professionele markt (35 procent) en export. “Die combinatie van beide markten is ons sterke punt. De onderlinge kruisbestuiving biedt een meerwaarde in de vorm van optimale kwaliteit, veiligheid en een efficiente toepassing.”

‘specials’

Op de professionele markt heeft Altrex een marktaandeel van 25 procent. “Wij bieden eindgebruikers oplossingen op maat, waarbij ze de keuze hebben uit een scala van standaardpakketten. Daarnaast ontwikkelen we specifieke producten. Want vaak bestaat wel aandacht voor het esthetische aspect van een gebouw, maar niet voor het onderhoud van een pand”, weet Kuijer.

Zo ontwierp Altrex speciaal voor het Amsterdamse Rijksmuseum een ladder met een vergroot draagvlak, teneinde het glazen dak op een veilige manier te kunnen reinigen. Voor het schoonmaken van de videoscherm in het PSV-stadion bracht een speciale, lichtgewicht modulaire hangbrug uitkomst.

“Professioneel gezien wordt een modulaire hangbrug in Nederland gezien als een voor de hand liggend artikel om veilig ergens bij te komen”, zegt Kuijer. “Het product is gemeengoed geworden bij laagbouw, maar in Duitsland zetten ze zo’n gebouw nog steeds in de steigers.”

Het specialistische werk leidt naar de verste uithoeken. “We dingen nu mee naar een opdracht in Thailand. Om monniken in in staat te stellen duizenden boeddha’s op hun pagodes te reinigen, bedachten we een ronddraaiend element op een rolsteiger.”

Sommige ‘specials’ ontwikkelen zich uiteindelijk tot een standaard product. Zo zal de dakkapelsteiger in het Altrex-assortiment worden opgenomen. Ook de modulaire hangbrug die voor constructiewerkzaamheden aan een Noorse brug in 1998 werd ontwikkeld, tendeert naar dat predikaat.

Een halve eeuw geleden begon het bedrijf onder de naam Bijstede, vernoemd naar de twee oprichters, met de productie van allerhande aluminium producten waaronder ladders en trappen.

De producent, die zich vijftien jaar later op klimmaterialen zou toeleggen, kwam in 1987 in Engelse handen. “Stedehouder kocht destijds Engelse machines die hij in aandelen betaalde”, weet directeur Kuijer.

De overname door BET betekende aanvankelijk een enorme groei-impuls. Maar het goede tij keerde in 1994, waarop het toenmalige management besloot het bedrijf over te nemen. Altrex kwam in een opwaartse spiraal en het einde van de groei is nog lang niet in zicht.

Tot de meest verkochte producten behoren naast de Double Decker huishoudtrap, de rolsteiger, vouwsteiger en professionele ladder. Maar Kuijer voorziet dat in de nabije toekomst dat laatste product plaatsmaakt voor een “hangbrugachtige werkplek. Op die ontwikkeling spelen we nu al in.”

Veiligheid

De werkwijze van Altrex kenmerkt zich door marktgerichtheid. “We zijn in eerste instantie bedenkers van klimoplossingen. Uiteindelijk leidt dat tot een product dat voldoet aan alle veiligheidseisen.”

Veiligheid heeft Altrex van oudsher hoog in het vaandel staan. Het bedrijf beschikt over drie robots die zorgen voor een gelijkmatige en kwalitatief hoogwaardige las. Op veiligheidsgebied scoort Nederland in de ogen van Kuijer niet slecht. “Een hoofd inkoop kijkt steeds vaker naar waar zijn mensen mee moeten werken. Het wordt een onderdeel van de bedrijfscultuur.”

De komst van een Europese richtlijn is volgens Kuijer niet altijd in het belang van de Nederlandse eindgebruiker. Toch ziet hij wel een bijkomend voordeel. “In mediterrane landen is onze markt zeer prijsgevoelig, dat zal door zo’n richtlijn zeker veranderen.”

Veranderingen in de regelgeving ziet de directeur niet als een bedreiging. “De aanscherping en het feit dat draagbaar klimmateriaal elk jaar moet worden gekeurd, leidde tot een forse groei in de verhuur van klimmaterialen. Vier jaar geleden hebben we de productie en verhuur ondergebracht in aparte werkmaatschappijen omdat beide activiteiten zich lastig lieten combineren. “Bedreigingen scheppen ook weer kansen.”

Kansen

De klimmaterialenspecialist geeft zijn 50-jarig bestaan onder andere kleur door een beperkt aantal ladders in goud uit te voeren. Onder het thema ‘Expedition 2000, 50 years without limits’ verlegt het bedrijf zowel letterlijk als figuurlijk de grenzen. “We willen ons nog nadrukkelijker op de buitenlandse markt opereren. Zeker op de Aziatische markt liggen volop kansen. In Nederland gaan we met het specifieke maatwerk meer aan de weg timmeren. Daarnaast willen we onder andere op ergonomisch gebied beter inspelen op het Arbo-besluit. Onze ambitie is een service-provider te zijn, die eindgebruikers een volledig bedrijfsonderdeel _ verhuur, onderhoud, certificering, keuring _ uit handen kan nemen.”

Ook de consumentenmarkt biedt nog volop mogelijkheden. “Mensen worden bijvoorbeeld steeds ouder. We zien het als een uitdaging ook oudere mensen in de gelegenheid te stellen zich veilig op hoogte te bewegen. “

Naam Altrex BV in Nunspeet

Directie R. Doek (algemeen directeur)

Omzet 100 miljoen

Personeelsbestand 250 medewerkers

Product Klimmaterialen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels