nieuws

Van Seumeren koopt Mammoet van Nedlloyd

bouwbreed

Zwaar-transportbedrijf Van Seumeren koopt branchegenoot Mammoet van Nedlloyd. Ook het 33 procent-belang van het Italiaanse Decafin in de joint venture Mammoet Decalift is bij de deal betrokken. De partijen denken binnenkort overeenstemming te bereiken.

Van Seumeren, volgens eigen zeggen marktleider op het gebied van zwaar transport, is bereid 111 miljoen euro (ruim 244 miljoen gulden) te betalen voor Mammoet, dat eveneens marktleider claimt te zijn. De bedrijven zijn ongeveer even groot, met een jaarlijkse omzet van zo’n 300 miljoen gulden. Volgens Nedlloyd passen de activiteiten van Van Seumeren en Mammoet naadloos bij elkaar. Mammoet is vooral gespecialiseerd in zwaar en bijzonder horizontaal transport, terwijl Van Seumeren zijn sporen meer heeft verdiend in verticaal zwaar transport. Na de overname zal Mammoet blijven opereren onder eigen naam en logo.

Werkgelegenheid

De overname heeft betrekking op alle activiteiten van Mammoet, inclusief de buitenlandse. In Nederland omvatten die activiteiten ook de bedrijven Mammoet Stoof, Mammoet Engineering & Innovation, Mammoet Ferry Transport en het 30 procent-belang in Mammoet Shipping. Frans van Seumeren, die de nieuwe topman van Mammoet wordt, verwacht dat de overname licht negatieve effecten op de werkgelegenheid zal hebben. Het doel is echter gedwongen ontslagen te voorkomen door groeiende omzet en natuurlijk verloop.

Etalage

Van Seumeren is een familiebedrijf waarin de familie van Seumeren meerderheidsaandeelhouder is. De andere aandeelhouders zijn ABN Amro participaties en NPM Capital. Van Seumeren heeft dochters in Duitsland, Canada en de Verenigde Staten en kantoren in onder andere Singapore en Venezuela. Ook Mammoet heeft vestigingen, verspreid over de wereld. Nedlloyd had Mammoet al geruime tijd in de etalage staan. Het bedrijf wilde af van al zijn landactiviteiten, om zich volledig te concentreren op de containervaart samen met P&O-lines. De andere landactiviteiten verkocht Nedlloyd vorig jaar aan Deutsche Post. Een poging het belang in Martinair te verkopen aan KLM, mislukte vorig najaar door bezwaren van de Europese Commissie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels