nieuws

Glasvezelring ontsluit telecom hoofdstad

bouwbreed

amsterdam – Voor de kerst moeten NBM Amstelland Verkeer, Telecom & Installaties en NBM-werkmaatschappij Van den Berg Infrastructuren klaar zijn met de zogeheten City Ring Amsterdam. Het is een ruim 50 kilometer lange verbinding van zestig glasvezelbuizen die dwars door de stad loopt. De aanleg ervan vergt zo’n 35 miljoen gulden. Veertien zogeheten providers als KPN, UPC en Versatel zullen de verbinding gebruiken. De ring verwerkt spraak- en gegevensverkeer van en naar de hoofdstad.

De City Ring loopt vanaf de locatie Hemweg in zuidelijke richting via de Amstel naar het Havengebied en de grachtengordel weer terug naar de Hemweg. Daar sluit de ring onder meer aan op een transatlantische verbinding.

Burgemeester en wethouders van Amsterdam besloten eerder dat het project de komende vier tot vijf jaar geen vervolg krijgt. Volgens commercieel directeur A. Prinssen van de NBM Amstelland-groep Verkeer, Telecom & Installaties niet in de laatste plaats omdat Amsterdam wat ‘aanlegmoe’ begint te worden.

Deelraden

De plannen voor het project ontstonden ruim een jaar geleden. Vergunningtechnisch verliep het werk niet eenvoudig. De uitvoerders kregen te maken met verschillende deelraden die elk apart een vergunning moesten verlenen. NBM Amstelland beschikt inmiddels over mondelinge vergunningen voor het project.

De procedures voor de officiele vergunningen lopen nog. Prinssen verwacht evenwel geen problemen meer. Ook over de tijdige oplevering maakt hij zich weinig zorgen. Voor de aanvraag zette NBM Amstelland het trace uit en groef aan de hand daarvan proefsleuven. Die moesten onder meer uitwijzen of de aanleg van de ring fysiek mogelijk was. De realisatie vergt enige voorzichtigheid, omdat in Amsterdam al heel wat kabels zijn gelegd.

Voor het werk wordt een bundel van zestig buizen uit HDPE, een kunststof op basis van polyethyleen, in een arbeidsgang gelegd. Het project telt drie van zulke arbeidsgangen. De bundel beslaat een doorsnede van ruim een halve vierkante meter. Om de 15 kilometer worden de glasvezelkabels door middel van een compressor in de buizen geblazen en afgemonteerd. Uiteindelijk vormen de kabels een ononderbroken geheel zonder tussenstations. Het overgrote deel van het trace komt door middel van graafwerk tot stand.

De uitvoerders passeren tram- en spoorwegen en waterwegen met grondraketten en met gestuurde boren. De zogeheten ‘no dig’ technieken hadden de overlast op de rest van het trace aanmerkelijk kunnen verminderen. De reeds in ruime mate aanwezige kabelinfrastructuur liet het gebruik ervan echter niet toe.

Voorbereiding

NBM Amstelland Verkeer, Telecom & Installaties ongeveer zeventig man in op het werk. Volgens Prinssen zijn dat in beginsel allemaal eigen mensen. De groep valt onder de divisie Bouw & Infra. NBM Amstelland legt de glasvezelverbinding aan met Carrier1 International. Dit Zwitserse concern beheert het Carrier1 Pan Europese intercity glasvezelnet waarop elf landen zijn aangesloten en dat een totale lengte van 9000 kilometer beslaat. Het bedrijf heeft nog zo’n twintig City Ringen in voorbereiding.

De buizen liggen klaar om in de Amsterdamse grond te verdwijnen. Om de vijftien kilometer worden de glavezelkabels in de buizen geblazen. Foto: Dijkstra

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels