nieuws

Ballast Nedam ontvangt eindelijk geld van Saoedi’s

bouwbreed

amstelveen – Bouwer Ballast Nedam zal in de toekomst sluitende afspraken maken met de overheid van Saoedi-Arabie voor te verrichten werkzaamheden. Dat is de les die de Amstelveense bouwonderneming heeft geleerd van het financiele debacle in het Arabische land.

In maart meldde Ballast Nedam teleurstellende resultaten over 1999. De winst daalde van 105,2 miljoen in 1998 naar 20,7 miljoen. Het bedrijf moest zelfs een winstwaarschuwing geven. Het uitblijven van betalingen door Saoedi-Arabie en de voorziening van vijftig miljoen gulden die de bouwer moest treffen voor het Lehrter Bahnhof-project in Berlijn waren de belangrijkste oorzaken van de tegenvallende jaarcijfers.

Voor de bouw van een vliegveldcomplex in Saoedi-Arabie zou Ballast Nedam 315 miljoen gulden innen. De werkzaamheden daarvan zijn bijna afgerond. Maar de Arabieren stelden keer op keer de betalingen uit met verwijzing naar de lage olieprijzen, die overigens de afgelopen maanden weer flink zijn gestegen.

Eind vorig jaar betaalden de Saoedi’s een klein bedrag en deze week kwam de overheid opnieuw met een achterstallige betaling over de brug. Zo’n 45 miljoen, circa 15 procent, is nu binnen. De Amstelveense bouwer heeft de garantie gekregen dat het gehele bedrag dit jaar zal worden betaald.

Rente

Toch zal het bedrijf sowieso miljoen guldens moeten inleveren op het project. Naar de achterstallige rente kan het bouwconcern wel fluiten. Het betalen of innen van rente is immers in strijd met de islamitische wetten.

Voor Ballast Nedam zijn deze minder prettige ervaringen geen reden zich uit dit land terug te trekken of nieuwe opdrachten in de regio te weigeren. “Maar we maken in het vervolg wel goede afspraken over de betalingen”, zegt woordvoerster De Geus. “Het is vervelend hoe alles gelopen is, maar eigenlijk hebben we nooit getwijfeld dat we het geld zouden krijgen.”

Ballast Nedam gaat er ook van uit dat de controverse over de bouw van het Lehrter-station alsnog met een sisser afloopt en dat het bedrijf gewoon zijn geld incasseert. Opdrachtgever Deutsche Bahn weigert de bouwer zo’n 100 miljoen gulden te betalen, zolang niet duidelijk is wie het meerwerk betaalt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels