nieuws

‘Stapelweg’ tussen Eemnes en Diemen houdt files eronder

bouwbreed

den haag – Vijfentwintig miljoen gulden per kilometer. Dat is de prijs voor de nieuwe ‘hogesnelweg’ die bij wijze van proef op de A1 tussen Eemnes en Diemen komt. Althans, als verkeersminister Netelenbos en de Tweede Kamer ermee instemmen.

Een consortium _ bestaande uit Strukton Groep, Imtech Projects en Heerema Infrastructure _ financiert de proef (500 miljoen gulden) volledig. De Hogesnelweg Groep levert de kennis. De dubbeldeksweg komt tussen Bussum en Hilversum onder de grond te liggen.

Voorzitter van de stichting Hogesnelweg, oud-minister Westerterp van Verkeer en Waterstaat, presenteerde gisterochtend de uitgewerkte plannen, waarover in december al een proefballonnetje was opgelaten.

Interrunner

De weg is niet geschikt voor zwaar verkeer. Om openbaar vervoer toch mogelijk te maken, is stichting Hogesnelweg in gesprek met APTS in Helmond en BOVA in Valkenswaard, om samen met vervoersmaatschappij Connexxion de zogeheten Interrunner te ontwerpen. Dat is een lichtgewicht bus waarin veertig passagiers kunnen.

De op het systeem geabonneerde automobilist passeert de tolpoorten (ook voor rekeningrijden te gebruiken), waarna via een chip op zijn voorruit de auto wordt geregistreerd en het bedrag van vijf euro per rit automatisch wordt afgeschreven. Een eenmalige betaling is ook mogelijk.

Op de stapelweg kan niet worden ingehaald, noch sneller worden gereden dan de op dat moment geldende snelheid. Bij mist en regen wordt hierop door een verkeersbegeleidingssysteem geanticipeerd.

Schroefkolom

De weg rust op schroefkolommen, die twintig meter uit elkaar in elke grondsoort kunnen worden geboord. De betonnen overkapping steunt aan weerszijden op stalen ‘vangrails’.

Door deze constructie kan er veertig meter hogesnelweg per dag worden gebouwd.

Het consortium van Strukton, Heerema en Imtech denkt de investering binnen twintig jaar terug te verdienen. Het gaat dan uit van 20.000 auto’s die per dag gebruik van de hogesnelweg maken.

De stapelweg is volgens Westerterp voor het gehele snelwegennet in Nederland te gebruiken. Als tweede project heeft de Stichting het baanvak tussen Maarssen en Abcoude in gedachten.

Via tolpoorten naar de hogesnelweg. Staat daar een file, dan wordt de stapelweg gesloten voor verkeer dat er op wil, om filevrij rijden te garanderen.

De hogesnelweg is flexibel. Bij drukte of calamiteiten kunnen rijbanen en middenstrook van rijrichting veranderen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels