nieuws

Rijk moet gevolgen ‘kier’ volledig compenseren Getemd tij in Haringvliet nadelig voor waterschappen en drinkwaterbedrijven

bouwbreed

den haag – Het is ecologisch gezien een loflijk streven de Haringvlietsluizen op een kier te zetten en uiteindelijk het doel van getemd tij te bereiken. Maar de gevolgen voor waterschappen en drinkwaterleidingbedrijven dient het Rijk voor de volle honderd procent te vergoeden. Zo oordeelde de vaste commissie van de Tweede Kamer.

De commissie reageert op het plan van staatssecretaris De Vries (Waterstaat). Het op een kier zetten van de Haringvlietsluizen heeft volgens haar tal van voordelen. Niet alleen op het gebied van flora en fauna, ook op economisch terrein. De baggerkosten zullen aanmerkelijk dalen.

De nadelen zijn evenwel niet te verwaarlozen. Het waterschap Goeree-Overflakkee heeft al een claim neergelegd voor een nieuwe zoetwater-inlaat in de vorm van een zoetwaterkanaal. De drinkwatervoorziening vormt een direct probleem. Een gewijzigd beheer van de Haringvlietsluizen geeft een brakke overgangszone in het nu nog zoete Haringvliet.

Investering

Bovendien is er veel geld mee gemoeid. De eerste fase (de kier zelf) kost 70 miljoen gulden. Doorgroeiend naar getemd tij in 2015 komt daar nog eens 350 miljoen gulden bij. Met deze investering is in de begroting geen rekening gehouden.

Ook de Tweede Kamer vindt dat “deze dure wens van het Rijk” niet tot hogere lokale lasten mag leiden. “De schatkist mag ook op een kier”, meent Van der Steenhoven van GroenLinks. Augus- teijn van D66 adviseerde de staatssecretaris: “Kijk bij de financiering voor nieuwe inlaatpunten van zoet water meteen maar naar de situatie van getemd tij.”

Staatssecretaris De Vries overtuigde de Kamer dat de zoet water voorziening niet in het gedrang mag komen. Zowel voor de bevolking als voor de landbouw. Maar een vergoeding op basis van 85 procent voor het Rijk en 15 procent voor benadeelden noemt zij een alleszins redelijk maatschappelijk aandeel. “De verzilting neemt sowieso toe, dus waterschappen staan toch al voor hogere kosten.”

Onzeker

Veel gevolgen voor het gewijzigde beheer van de Haringvlietsluizen zijn overigens nog onzeker. In hoeverre verzilten de Nieuwe Waterweg en de Nieuwe Maas en blijft het Slijkgat bevaarbaar, zo vragen de PvdA, VVD en het CDA zich af. Hoe zit het met de vijf miljoen kuub bagger die straks op natuurlijke wijze naar zee stroomt, terwijl een kunstmatige storting nu is verboden? De Vries wil hier door voortdurende monitoring een antwoord op krijgen.

“Als de proef onoverkomelijke problemen geeft, worden nieuwe stappen zorgvuldig overwogen. Ook de stap om alles weer terug te draaien. Het is geen avontuur”, beloofde De Vries.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels