nieuws

‘Jaren mee bezig en ineens is het klaar’ Europa’s grootste overdekte winkelcentrum staat in Den Haag

bouwbreed

den haag – Halverwege de rondleiding door de Haagse MegaStores, Europa’s grootste overdekte winkelcentrum, staat R.P. van Rooijen plotseling stil. De ontwikkelingsmanager van Volker Stevin Ontwikkelingsmaatschappij laat de enorme ruimte op zijn bezoeker inwerken. “Bij de bouw gold hier de wet van de grote getallen”, zegt hij dan. “Dat is ook meteen de grootste valkuil waar je als ontwikkelaar dus niet in moet vallen. Of ons dat is overkomen? Nee, gelukkig hadden wij het snel door.”

Groot, groter, grootst. Alles aan de MegaStores in het Haagse Laakhavengebied is mega. Vandaag wordt het winkelcentrum officieel geopend door de wethouder van economische zaken Verkerk. Vanaf morgen kan ook het publiek zich vergapen aan het koopcentrum met bijna 100.000 vierkante meter aan winkelvloer. Jaarlijks zullen naar verwachting vier tot vijf miljoen mensen het winkelcentrum bezoeken.

De MegaStores, een ontwikkeling van Volker Stevin Ontwikkelingsmaatschappij in samenwerking met ABN Amrobank, is in twee jaar tijd door Boele & Van Eesteren en IBC Bouwgroep uit de grond gestampt. Binnenkort wordt het complex aan de Duitse belegger HFS overgedragen.

“Dan zit het er voor ons op”, zegt Van Rooijen daags voor de officiele opening. “Het is toch een beetje onwezenlijk allemaal. Je bent er jaren mee bezig en dat is het ineens afgelopen, klaar.”

Te veel

Alles wat maar denkbaar is op het gebied van wonen en leven, zoals meubels, keukens en sanitair maar ook een adventurestore, horecabedrijven en een supermarkt zijn in de MegaStores te vinden. De ondernemers zijn nog druk in de weer de laatste hand aan hun nering te leggen. “Wij hebben de winkelruimten casco opgeleverd, want iedere huurder wil zelf de inrichting bepalen. Alles wat je als ontwikkelaar daaraan toevoegt is dan te veel”, zegt Van Rooijen.

Om zoveel mogelijk direct zonlicht te weren, is het dak spiegelend gehouden. De klimaatbeheersing in de overdekte hal lijkt een verhaal apart. De winkeliers trekken aan de achterzijde verse lucht binnen die naar behoefte wordt verwarmd of gekoeld. De overdruk die hierdoor in de winkels ontstaat, wordt aan de bovenzijde door de roosters de ruimte uit en de hal ingeblazen. Via roosters op het dak verlaat de opgestegen lucht het centrum. “Volgens berekeningen”, zegt Van Rooijen, “ontstaat op die manier een aangenaam binnenklimaat.”

Valkuilen

De ontwikkelingsmanager kent inmiddels de reacties van hen die het centrum voor het eerst betreden. “Dat is ooh en aah. Omdat ik er elke dag mee bezig ben geweest, ben ik wel gewend geraakt aan de omvang. Dat moet ook, anders kun je lelijk in valkuilen stappen.” Hij wijst op de houten railing. “Die is 40 millimeter dik. Kreeg iemand het idee dat 50 millimeter misschien toch iets mooier zou zijn”, geeft hij een voorbeeld. “Dat betekende wel meteen een kostenstijging van dertig- tot veertigduizend gulden. Het is dus 40 millimeter gebleven.”

Van Rooijen loopt naar het parkeerdak met ruimte voor 1700 auto’s. Het geheime wapen van het winkelcentrum. Want, zo weet hij uit onderzoek, Nederlanders bezoeken vanaf de begane grond niet snel winkels op verdiepingvloeren. “Impulsaankopen bij winkels op hogere verdiepingen zijn een stuk minder.” De oplossing is simpel. Door te parkeren op het dak, is de Nederlander al boven en moet hij zich een weg naar beneden winkelen.

Imago

Het parkeerdak biedt een fenomenaal uitzicht over Den Haag. Nog niet zo lang geleden vormde het als wijze van publiciteitsstunt de thuisbasis voor SBS’ realitysoap ‘De Bus’. Het verblijf was van korte duur. De Bus werd binnen 24 uur door omwonenden weggepest, maar heel Nederland kende in een klap de naam MegaStores.

De suggestie dat deze affaire het imago van de MegaStores heeft beschadigd, wijst Van Rooijen van de hand. Evenmin heeft volgens hem de aanwezigheid van de Haagse tippelzone een nadelig effect. “Niemand die daar last van heeft, want de tippelzone is alleen ’s avonds en ’s nachts geopend.”

Nog steeds vindt hij de Laakhavens de beste locatie. Er is een lange strijd voor gevoerd. Immers, de Kamer van Koophandel en de ondernemers in de Haagse binnenstad zagen de MegaStores liever op Vinex-locatie Ypenburg verrijzen. Van Rooijen: “Maar dat zou veel meer mobiliteit tot gevolg hebben gehad. En nu gaan dagjesmensen na een bezoek aan de MegaStores wellicht ook naar het centrum. Ik zie het nog steeds als een versterking.”

Verzadigd

Met MegaStores in Den Haag, het Rotterdamse Alexandrium en een Amsterdamse grootschalige detailhandelsvestiging in aanbouw is de markt verzadigd. “Wellicht komt er nog een in Utrecht, maar dan houdt het op”, is Van Rooijens overtuiging.

Niet bekend

Ontwikkelingsmanager

ir. R.P. van Rooijen van Volker Stevin Ontwikkelingsmaatschappij: “De markt is met de komst van MegaStores wel verzadigd.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels