nieuws

Chaos in subsidieland schrikt af Agpo bepleit invoering energiemerk voor zonneboilers

bouwbreed

amsterdam – De chaos in de verschillende subsidieregelingen schrikt consumenten af te investeren in zonneboilers. Pas wanneer er op dit gebied duidelijkheid is, zullen deze milieusparende voorzieningen gemeengoed worden. Dat zegt J. van Laarhoven van Agpo BV. De fabrikant pleit dan ook voor een energiemerk voor zonneboilers.

“Het woud aan verschillende subsidieregelingen is voor de consument totaal ondoorzichtig”, vertelt Van Laarhoven. “Iedere gemeente hanteert weer andere regels. Om een voorbeeld te geven: de ene gemeente geeft aan de eerste twintig aanvragers subsidie en de 21e valt simpelweg buiten de boot. Of een ander geeft helemaal niets, of juist weer van alles. Dat soort zaken moet integraal worden aangepakt.”

Eigen Huis

Tijdens een bijeenkomst morgen over zonneboilers is Agpo van plan dezelfde aanpak voor te stellen als bij het bestaande Energiemerk. “Dat geeft niet alleen duidelijkheid, het stimuleert de consument ook daadwerkelijk tot de aanschaf van een dergelijke ketel.”

Gemiddeld plaatst Agpo jaarlijks zo’n vijfduizend zonneboilers in nieuwbouwwoningen. De fabrikant wil nu echter ook de stap naar de bestaande bouw maken. Een voorzichtig begin is hier onlangs mee gemaakt door met de consumentenorganisatie Vereniging Eigen Huis een zogenoemde aanlegservice te beginnen. De service, gericht op de leden van Eigen Huis, houdt in dat met korting de voorziening kan worden gekocht. Hiervoor heeft Agpo samen met het installatiebedrijf Feenstra en het dakdekkersbedrijf Wijers Eikhout een overeenkomst gesloten.

“Feenstra doet bij de consument thuis de opname en vervolgens gaan wij bekijken welke subsidieregelingen van toepassing zijn. Uiteindelijk krijgt de aanvrager een offerte thuis. Is het akkoord, dan plaatst Wijers Eikhout de zonnepanelen op het dak en Feenstra installeert de door ons geleverde zonneboiler.”

De actie, die ruim is aangekondigd in de ‘Woonconsument’, het orgaan van Vereniging Eigen Huis, loopt nu ongeveer een week. J.J. Feenstra is teleurgesteld over het aantal reacties. “Eigen Huis heeft zo’n 650.000 leden, voor ons een behoorlijk potentieel. We hebben een permanent callcenter van vier mensen aan het werk en ik moet zeggen: ze kunnen het makkelijk aan. En ik had echt verwacht dat het storm zou gaan lopen. Maar ja, misschien waren de verwachtingen toch iets te hoog gespannen.”

Volgens Van Laarhoven moet het z’n tijd hebben. “Het is veelal een kwestie van mond-tot-mondreclame. Als het systeem bij iemand is geplaatst en de voordelen zijn duidelijk, dan maakt dit anderen enthousiast.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels