nieuws

Otar

bouwbreed

De februari-editie van Otar staat in het teken van de activiteiten van Rijkswaterstaat Directie Oost-Nederland. Aan de orde komen onder meer het werk van verkeersleiders te water. Begeleiding van scheepvaartverkeer van zeeschepen is bekend. Maar ook voor de binnenwateren bestaat al lange tijd behoefte aan verkeersbegeleiding vanwege de groeiende verkeersdrukte en toenemende aantal ongevallen. Eind jaren zeventig werd gesproken over verkeersbegeleiding op de rivier de Waal. Het ging vooral om de aantakkingspunten van het Amsterdam-Rijnkanaal en het Maas-Waalkanaal. De eerste verkeerspost voor de scheepvaartbegeleiding werd gebouwd bij Tiel. Opleiding van verkeersleiders omvat een basis- en een regionale opleiding.

Na de opleiding doet de verkeersleider onder begeleiding van een mentor nog ervaring op voordat zelfstandig het scheepvaartverkeer begeleid kan worden.

Otar, Debozet, Hoogmade, telefoon: (071) 5012178.

Het eerste nummer van het kersverse blad ‘nijgh Hout in de bouw’ gaat in een artikel in op de zegeningen van Western Red Cedar (wrc) bij de nieuwe Topsporthal en het Sparta Stadion in Rotterdam. Beide projecten zijn van architectenbureau Zwarts en Jansma. “We doen inderdaad veel met hout, maar alleen waar het functioneel is. Bij de topsporthal wilden we vooral de schaal van het gebouw tastbaar maken en een materiaal als hout leent zicht daar prima voor”, aldus Jansma. Om de wrc goed op de rondingen in de gevel te krijgen, is het hout op een soort spant genageld. Zo ontstaan prefab-cassettes die ter plaatse aan de gevel zijn bevestigd. Voordeel van deze werkwijze is dat het meeste werk niet op een steiger, maar gewoon binnen kan worden uitgevoerd. Wrc is afkomstig uit het noordwesten van de Verenigde Staten en het westen van Canada. De vraag naar deze houtsoort voor gevelafwerkingen is groot. Een van de grootste importeurs van wrc, Abraham van Stolk, zegt in het artikel de vraag nauwelijks bij te kunnen benen.

nijgh Hout in de bouw, Nijgh Periodieken, Schiedam, telefoon: (010) 4274100.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels