nieuws

Subway New York slaat eeuw over

bouwbreed

Bij de ondergrondse in New York vindt een revolutie plaats. Het systeem springt er technisch van de 19de naar de 21ste eeuw.

“Toen de subway in 1904 begon, was het hypermodern. Maar sindsdien is er weinig gemoderniseerd. Het wordt hoog tijd”, aldus superintendent Greenblatt van het station onder het Grand Central Station midden in Manhattan. Zijn medewerkers noteren aankomst en vertrek van de verschillende metro’s nog met de hand op dienstlijsten. Er is wel telefonisch contact tussen de stations, zodat men weet of een trein ergens is vertrokken. Maar waar hij zich precies bevindt, is niet vast te stellen. Computers? “De enige computer die hier een paar jaar geleden werd geïnstalleerd was voor het personeelsbeheer. Verder is die fax daar het modernste stuk technologie.”. New Yorks Metropolitan Transportation Authority besloot drie maanden geleden tot een enorme uitbreiding van de subway. Die uitbreiding noodzaakt tevens modernisering van het hele systeem. Directeur-generaal Reuter van MTA staat nu voor twee moderniseringsfasen. In de eerste fase wordt het management van het systeem op modern (technisch) niveau gebracht. De kosten daarvan bedragen 290 miljoen gulden. Dat brengt New York op het niveau van de systemen in bijvoorbeeld Washington, Montreal of Londen. Daarna komt een nog meer revolutionaire fase, waarin de “sub” volledig wordt geautomatiseerd. Kosten van de tweede fase? “Miljarden”, volgens Reuter.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels