nieuws

Roltrappen van Londense metro onveilig

bouwbreed

Enkele van de meest gebruikte roltrappen in de Londense metro zijn onveilig verklaard na een inspectie van een team gespecialiseerde ingenieurs.

Twintig roltrappen, onder andere die van het drukke Oxford Circus waar dagelijks 200.000 reizigers passeren, zijn met onmiddellijke ingang gesloten in afwachting van noodreparaties. Reizigers is gevraagd rekening te houden met grote vertragingen bij het overstappen en verlaten van metrostations.

De schrik sloeg London Underground (LU) om het hart toen bij een routine-inspectie van de roltrappen op de Victoria Line en het oude gedeelte van de Jubilee Line plotseling zeer ernstige gebreken aan het licht kwamen. Scheuren zijn gevonden in de stalen kegels die de belangrijkste schroefas van de roltrap verbindt met de aandrijving. Ingenieurs namen alle trappen onder de loep nadat een oplettende onderhoudsmonteur een defect was opgevallen. Ze ontdekten hetzelfde euvel bij bijna de helft van 51 roltrappen. Deze waren geïnstalleerd in de periode 1967-1983 door de Britse fabrikant Otis.

Slijtage

Slijtage door overbelasting en onvoldoende onderhoud zou de oorzaak zijn van de scheuren.

Defecte roltrappen staan boven aan de lijst van veiligheidsrisico’s van de Londense metro. Een roltrap die plotseling stopt kan leiden tot zeer ernstige ongelukken, zeker als die vele tientallen meters naar beneden gaat.

Volgens een woordvoerder van London Underground wordt gezocht naar tijdelijke oplossing voordat een grootschalige ontmanteling en renovatie van de roltrappen kan plaatshebben. Maar tot die oplossing is gevonden, zullen de meeste metrostations gedeeltelijk gesloten blijven in het spitsuur. Een van de theorieën over de defecte kegels is een constructiefout. Daardoor drukt het gewicht van de machinerie, door speling, op onderdelen die daarop niet zijn berekend.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels