nieuws

Bouwplaats Westerschelde lijkt op ‘tunnel van Babel’

bouwbreed

terneuzen – Hoe komt het, dat de aannemer van de Westerscheldetunnel voortdurend wordt geplaagd door tegenslag? Nu is het weer de maatvoering van de betonnen elementen die niet deugt. Het kan natuurlijk aan de techniek liggen. Maar mogelijk is de oorzaak het wisselende bestand van werknemers uit meerdere landen, die elkaar vaak nauwelijks verstaan. De bouwplaats heeft iets weg van een ‘tunnel van Babel’.

Voldoet het ontwerp niet, laat de techniek het afweten, is het plan om de tunnel te boren misschien te hoog gegrepen? Nee, zegt een deskundige, die zijn naam in dit verband liever niet in de krant ziet staan. “Het is mogelijk betonnen elementen met een maatafwijking van drietiende millimeter te produceren. De mallen moeten nastelbaar zijn en aan heel hoge eisen voldoen. Daarvoor zijn afstelvoorzieningen, kalibers en referentiematen nodig. Ook de discipline in de fabriek is van belang. Opleiding, training en kwaliteitswaarborging zijn sleutelwoorden. De mallen moeten goed worden schoongemaakt, vooral na een lekkage. Het zijn de mallen en de manier waarop ermee wordt omgegaan, die het resultaat bepalen”, aldus de expert. Hij is ervan overtuigd, dat het aan een en ander schort in de Beton Waren Fabriek Terneuzen. Daar worden de betonnen elementen voor de Westerscheldetunnel geproduceerd. De fabriek is onderdeel van de Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW), de aannemer van de Westerscheldetunnel.

De directeur van Betonwaren Fabriek Terneuzen is dipl.-ing. H. Fimmering. Hij verstaat onvoldoende Nederlands om vragen over de fabriek te beantwoorden. Zijn secretaresse: “Ik ken een beetje Duits, genoeg om met de directeur te spreken.” Voor commentaar verwijst zij naar de directeur van KMW, H. de Jonge, die echter niet bereikbaar is. Eerder heeft De Jonge laten weten, dat op het totale project voor de helft Nederlanders en voor de helft buitenlanders werken. Van de Nederlanders komt vijftig procent uit Zeeland. Onder de buitenlanders bevinden zich ten minste Portugezen, Duitsers en Belgen. De boorploeg onder de Westerschelde bestaat bijna geheel uit Duitsers. Onder zulke omstandigheden is de kans op taalproblemen groot. De communicatie kan te wensen overlaten en de kennisoverdracht kan onvoldoende zijn. Volgens een woordvoerder van het arbeidsbureau Arbeidsvoorziening Zeeland in Middelburg is op een gegeven moment de eis gesteld, dat sollicitanten de Duitse taal machtig zijn. Het is de vraag of dat voor alle Portugese, Nederlandse en Belgische werknemers opgaat.

Cynisme

“Wij wilden zeker tweehonderd mensen op het project plaatsen, maar dat is bij lange na niet gelukt. Misschien is dat wel de oorzaak van de tegenslagen”, aldus E. Kerckhaert van Arbeidsvoorziening Zeeland. “Ik maak natuurlijk een cynisch grapje”, voegt hij er ogenblikkelijk aan toe. De Westerscheldetunnel laat een wrange smaak achter bij de medewerkers van het arbeidsbureau. “We hebben ons project op de bouwplaats gestaakt, leveren alleen nog de basisdienstverleningen”, aldus Kerckhaert. Hij herinnert zich, dat het Zeeuwse arbeidsbureau zo’n honderd medewerkers heeft geleverd. “Daar is nu nog maar een ploeg van over, ik weet niet exact hoeveel. De meesten zijn heel snel vertrokken of ontslagen. Zij hadden wisselende commentaren en kritiek op de arbeidsvoorwaarden, het lage salaris en slechte werkomstandigheden.” Hoe de zaken op de bouwplaats van de Westerscheldetunnel er op dit moment bij staan, kan hij niet zeggen. “Wij hebben niet veel contacten meer.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels