nieuws

Zeven panden promoveren tot monument

bouwbreed

Het college van B en W in Rotterdam gaat ten minste zeven extra gebouwen uit de wederopbouwperiode (1945-1965) aanwijzen als gemeentelijk monument. De commissie Ruimtelijke Ordening en Grondzaken (ROG) heeft niet ingestemd met aanwijzing van een achtste pand, het scholencomplex Technikon (Benthemstraat, 1970) van architect H.A. Maaskant.

“Technikon is misschien een uniek onderwijsverzamelgebouw, maar ik ben uitermate pessimistisch over de mogelijkheden tot herontwikkeling”, aldus wethouder Kombrink. “Misschien zijn we in Rotterdam te verkokerd bezig met het monumentenbeleid. Je moet niet alléén naar de monumentale waarde kijken.” Een deel van de commissieleden vond het immense complex, waarin acht technische scholen hun onderkomen vinden, domweg te lelijk. Ook is er angst dat de panden in de weg zullen staan bij de vele grootschalige ontwikkelingsplannen voor de stad. Het typeert het nog wat onwennige debat over nieuwe monumenten in Rotterdam. Van de zeven andere waren de aanwijzing van de voormalige bioscoop Scala (Westblaak), de Steigerkerk (Het Hang), zeemanshuis Stella Maris (Willemskade) en het Bouwcentrum (Weena) onomstreden. Maar een deel van de commissie ROG zette ook vraagtekens bij een monumentenstatus voor de bioscoop Thalia (Kruiskade), het Stadstimmerhuis (Haagseveer) en het gebouw De Heuvel (Grotekerkplein). In de praktijk blijkt ook Rotterdam gemakkelijker te besluiten over ‘oude’ monumenten in bouwstijlen als expressionisme, Jugendstil en neorenaissance.

Blikvangers

Vorige week ging de gemeenteraad akkoord met de voordracht als rijksmonument van 55 gebouwen van eind negentiende- en begin twintigste eeuw. Daarbij behoren ook de blikvangers als de voormalige rechtbank aan de Noordsingel, het belastingkantoor aan de Puntegaalstraat, het gemeentearchief aan de Mathenesserlaan en het Kasteel van Sparta. Opvallend is dat ook het langgerekte spoorviaduct van de Hofpleinlijn – de eerste geëlektrificeerde spoorlijn van Nederland – is voorgedragen als rijksmonument. Enkele jaren geleden kende de gemeenteraad geen pardon voor het luchtspoor richting Maasbruggen. Na de introductie van RandstadRail, binnen enkele jaren, zullen op Hofplein geen treinen meer rijden. Het viaduct, gebouwd tussen 1904 en 1908, was destijds revolutionair omdat nooit eerder op deze schaal bogen van gewapend beton waren geconstrueerd. Onder de bogen en achter de gemetselde gevels huizen meer dan honderd bedrijfjes. De gemeenteraad houdt een slag om de arm: de voordracht tot rijksmonument wordt ingetrokken als de herontwikkeling van het gebied en gedeeltelijk sloop vereist. De Hofpleinlijn, de eerste geëlektrificeerde spoorlijn van Nederland, is voorgedragen als Rijksmonument.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels