nieuws

‘Sluiting filialen is keus voor kwaliteit’

bouwbreed

“Het kan zo niet doorgaan. Er komt een moment dat de klant weer kwaliteit wil in plaats van kwantiteit. Wij spelen daar nu al op in. Noodgedwongen, dat wel.” Bupro-directeur T. den Iseger is daags na de bekendmaking van de sluiting van de filialen in Beverwijk en Hoorn nog steeds geprikkeld dat het zover moest komen.

De verruiming van de openingstijden noemt hij als voornaamste reden voor de sluiting. “Dat doet ons de das om.”

“Werkweken van 68 uur tegen marginale lonen. Wie zit daar nu nog op te wachten? De mensen kiezen liever voor een baan waarbij ze minder hoeven te werken en evenveel verdienen.” Den Iseger weet precies waarom het mis ging met de Bupro-filialen in Hoorn en Beverwijk, die hij ruim twintig jaar geleden persoonlijk mee hielp op te zetten. “Er zijn gewoon geen goed gekwalificeerde mensen te vinden die de hele week willen werken van ’s ochtends negen tot ’s avond negen en ook nog op zaterdag. Er is al krapte in de aannemerswereld en daar liggen de lonen ook nog veel hoger.”

Hemel en aarde zegt de algemeen directeur te hebben bewogen om de deuren van de filialen open te kunnen houden. “We hebben het geprobeerd via arbeidsbureaus en uitzendbureaus”, somt hij op. “Verder hebben we een beroep gedaan op herintreders, op het Jeugd Werk Garantieplan en op wao’ers.” Dat leverde enkele (vaste) krachten op maar het bleek niet voldoende. “De vijver is gewoon leeg.” Eigenlijk vindt Den Iseger die openingstijden zelf ook belachelijk. Van maandag tot woensdag tot zes uur open en op de donderdag of vrijdag een koopavond, dat vindt de directeur meer dan voldoende.

Personeel

Het personeel van de Bupro-vestigingen in Hoorn en Beverwijk reageerde volgens Den Iseger emotioneel op het sluitingsnieuws. “Maar ze begrijpen het wel.” Alle medewerkers is een nieuwe baan bij het moederbedrijf in Alkmaar aangeboden. Het gros maakt gebruik van dat aanbod. “Van de acht werknemers komen er zes hier te werken. Daarmee zijn onze personele problemen in Alkmaar ook opgelost. Zo kunnen we hier weer de kwaliteit bieden die we willen.”

Opleiden

Het blijkt dat ook andere bouwmarkten kampen met personeelsproblemen. “De lonen zijn gewoon te laag”, vindt M. Plezier. Hij is assistent bedrijfsleider bij de Gamma in Amsterdam-Noord. “Als je het vergelijkt met de detailhandel, is het geen vetpot. Wij hebben hier dan ook grote moeite om de bezetting op peil te houden.”

Gekwalificeerd personeel komt er bijna niet nieuw binnen bij het Gamma-filiaal. “Bijna alle nieuwkomers moeten we zelf opleiden en vaak zijn ze na een paar maanden alweer verdwenen. Men begint onderaan de ladder als veger en inruimer. Na twee weken heb je dat ook wel bekeken. Geef het personeel daarom meer verantwoordelijkheid en een betere beloning.”

Volgens Plezier is de nood bij Gamma hoog, maar nog niet zo hoog dat er filialen met sluiting worden bedreigd. “Nog niet, nee.”

Betaling

Ook bij Karwei moet er hard worden gewerkt om voldoende medewerkers te vinden. “Op het moment hebben we weer voldoende mensen, maar dat is de laatste tijd wel anders geweest”, vertelt P. Peters. Zij is eerste verkoper bij Karwei in Rotterdam. “We maken hier veel gebruik van schoolverlaters die we zelf opleiden. Gekwalificeerde mensen zijn niet te vinden.” Ook Peter noemt de betaling als reden voor de moeizame personeelswerving. “Het houdt niet over maar dat weet je. Het kan ook slechter, hoor”, voegt ze er aan toe.

Open

Den Iseger denkt niet dat de filialen in Hoorn en Beverwijk de deuren weer openen als de arbeidsmarkt weer meer ruimte biedt. “Daar zorgt de concurrentie ook wel voor. Maar zeg nooit nooit.” De vestigingen blijven open tot medio 2001 op vrijdag en zaterdag. Dan wordt er leegverkoop gehouden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels