nieuws

Railinfrabeheer test wissels met lagers

bouwbreed

NS Railinfrabeheer voorziet de bedieningsmechanismen van wissels in het zuidelijk deel van de Randstad van kogellagers. Hierdoor worden de wissels minder storingsgevoelig. Ook is minder onderhoud nodig. In plaats van een keer per twee jaar is nog slechts een maal per zes jaar een grote beurt nodig.

Dit staat in het NS-personeelsblad De Koppeling. Railinfrabeheer, nu nog onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen maar per 1 januari vallend onder het ministerie van Verkeer en Waterstaat, heeft al ervaringen met wissels die zijn voorzien van kogellagers. Nieuwe exemplaren waren er namelijk al mee uitgerust. De Regio Randstad-Zuid krijgt de primeur van de ombouw van oudere exemplaren. Het gaat om een test.

De kogellagers worden aangebracht in het omstelmechanisme. Ze zorgen ervoor dat minder wrijving ontstaat bij de scharnierpunten. Wissels die met de lagers zijn uitgerust zijn minder gevoelig voor zand. In totaal pakt Railinfrabeheer twintig wissels aan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels