nieuws

Materieel online

bouwbreed

Onder het motto wie het eerst komt, het eerst maalt, meldt een nieuwe e-commerce website zich op de Nederlandse markt. Na de bouwmaterialenhandel is het nu de beurt aan de materieel-handel om het web als etalage, toonbank en kassa te kiezen.

Een week geleden opende Pro-Online als eerste in de branche zijn elektronische deuren. Volgens de initiatiefnemers waren er na drie dagen al vijfenzestig inschrijvingen binnen bij deze ijzerwarenhandel voor de professionele markt in de bouw, installatie, reparatie en industrie.

Het brede assortiment moet de aantrekkingskracht vormen. Het wordt aangeboden tegen een lagere prijs dan de traditionele gereedschappenwinkels rekenen. Het zou gaan om tien tot vijftien procent lager dan we gewend zijn. Op de website wordt wel gewaarschuwd dat ze niet zover gaan als de consumenten-witgoedbranche, waar de kreet ‘laagste prijs garantie’ de laatste jaren opgeld doet.

“Er zijn altijd stunters met een partij die onder ons prijsniveau kunnen gaan zitten; daar willen we niet mee concurreren”, stelt Harry Scholte, chief marketing officer van Pro-Online.

Zonder menselijke hand

Hoewel het een puur Hollandse firma is, hebben alle directieleden zichzelf Amerikaanse functienamen gegeven, zoals het een internetbedrijf betaamt, lijkt het. De baas is CEO – chief executive officer – Cor Pijnenburg, tevens directeur van Van den Hoek IJzerwaren in Sliedrecht. De handelservaring en vakkennis is opgedaan in de ‘oude’ economie, maar Pro-Online levert uitsluitend via het internet.

Hoe gaat dat in zijn werk? Vrijwel volledig zonder dat er een menselijke hand aan te pas komt. Alleen de besteller is nog van vlees en bloed, plus degene die het bij je komt afleveren. Alles daartussen is volgens Scholte geautomatiseerd: “Het is een volledige end-to-end oplossing, en dat is ook waarom het goedkoper kon dan in de normale winkel van baksteen.”

Natuurlijk moet je als besteller geregistreerd zijn. Om het uiteindelijke aankopen te versnellen wordt elke inschrijving automatisch gecontroleerd door het systeem van de partner eCredible, een dochteronderneming van de kredietverzekeraar NCM. Elke klant krijgt daar een bepaald krediet toegekend door middel van een digitaal certificaat dat op de harde schijf geïnstalleerd wordt. De besteller kan vervolgens op rekening zijn drilhamer kopen bij de materieel-website. Elke order wordt ontleed en ondergebracht bij de verschillende leveranciers en vervolgens gegroepeerd en geleverd door één van de logistieke partners TNT of Select Vracht.

Te late levering

In de ‘meest gestelde vragen’ over betalingen en kortingen is een opmerkelijke passage te vinden bij een vraag over de snelheid van levering (die binnen zeven werkdagen is): “Orders en/of delen van orders die langer dan 48 uur onderweg zijn kunnen niet geweigerd worden.” Dat lijkt te betekenen: als je drie weken op een bestelling zit te wachten en de machine ten einde raad maar elders hebt gekocht, mag je de te late levering niet terugsturen. Woordvoerder Scholte kan zich niet voorstellen dat dit zo is, maar hoe het dan wel zit weet hij ook niet. Liever legt hij de nadruk op de diepte van het assortiment. Scholte: “Behalve dat we alle merken willen gaan voeren, hebben we ook alle typen van elk model machine. Dat is veel meer dan een gewone winkel kan bieden, maar doordat wij zonder voorraad werken goed uitvoerbaar geworden.”

Latente vraag

Momenteel zijn vijftigduizend artikelen beschikbaar, eind volgend jaar moeten dat er honderdvijftigduizend zijn. En tegen die tijd is ook de Duitse markt betreden, want de ambities beperken zich niet tot Nederland. Op de internationale ‘dot com’-versie van Pro-Online wordt de bezoeker maar liefst in zeven andere Europese talen begroet.

Scholte maakt zich geen zorgen om de klandizie, ondanks recent onderzoek dat uitwijst dat de bouw nog lang niet ‘digitaal’ is. “De vraag naar onze dienst is wel degelijk aanwezig”, meent Scholte, “maar latent. Zo gauw je het aanbiedt, ontstaat de vraag vanzelf.”

Eenzelfde houding is te bespeuren ten aanzien van gloednieuwe technologieën als mobiel internet (zoals WAP of GPRS), aldus de marketeer. “We zijn daar klaar voor, de hele technische infrastructuur is erop ingericht dat straks een uitvoerder met spoed via zijn mobiele telefoon een schroefboormachine bestelt. De aannemer kan namelijk nu al de bestelbevoegdheid aan verschillende medewerkers overlaten, maar toch de inkoopautorisatie centraal houden.”

Veiling

Een aardige publiekstrekker die je niet helemaal verwacht bij een zakelijke website is de veiling, waar op oud-Hollandse manier afgemijnd kan worden. Elke dag gaat er een bedrag af van de afkort- en verstekzaagcombinatie: wie het eerst klikt heeft hem.

De site als geheel oogt redelijk goed toegankelijk; er lijkt een heldere indeling in productgroepen gemaakt te zijn. Helaas was het mij door tijdgebrek niet vergund het bestelproces aan een onderzoek te onderwerpen en zodoende te controleren hoe Scholtes verzekering uitwerkt dat alles goed werkt en zwaar getest is. Het website-adres is: www.pro-online.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels