nieuws

HBG Vastgoed geeft kopers keuzes in peperdure wijk

bouwbreed

“Dit project moest het neusje van de zalm worden op het gebied van keuzevrijheid van kopers.” Maarten C. Kool, ontwikkelaar bij HBG Vastgoed, zegt daags voor de officiële oplevering van het prestigieuze villawijkje ‘De Mare’ in Rijswijk, dat die doelstelling is gehaald. Naast enthousiasme is er bij hem ook ruimte voor realisme: “In het vervolg moeten we het inspraakproces beter sturen en duidelijke grenzen stellen.”

Met de handen diep weggestoken in de zakken lopen Kool en projectorganisator Joost van Riet van HBG Woningbouw door het net gerealiseerde villaparkje ‘De Mare’.

Geflankeerd door aan de ene kant een geluidswal en de andere kant de lommerrijke buitenplaats Steenvoorde heeft HBG Vastgoed hier 21 kapitale villa’s ontwikkeld. HBG Woningbouw heeft de zeventien vrijstaande en vier geschakelde villa’s naar een ontwerp van Inbo Architecten uit Rijswijk gebouwd. De prijs voor de optrekjes is niet misselijk: van één miljoen gulden voor de geschakelde woning tot ruim anderhalf miljoen gulden voor de vrijstaande villa’s.

“Voor HBG Vastgoed is dit een proefproject geweest voor het principe van klantgericht bouwen. We wilden met dit wijkje de kopers een zo optimaal mogelijke inspraak geven”, vertelt vastgoedontwikkelaar Kool.

De periode van verkoop tot uiteindelijke oplevering is een proces van bijna twee jaar geweest. Eind 1998 gingen de huizen in de verkoop en medio ’99 de eerste paal de grond in. Inbo Architecten had vier verschillende types ontworpen. “Bij het ontwerp is uitgegaan van drager inbouw-principe. De schil en constructie van de woning stond vast maar daar binnen bestond voor de kopers maximale vrijheid om veranderingen aan te brengen.”

De opties die onder meer werden geboden zijn vergroting van het woonoppervlak van 180 tot 200 vierkante meter, plaatsen van erkers aan het huis, het aanbrengen van een kelder en de keuze uit drie kleuren gevelstenen. Verder was er een ruime keuze op het gebied van sanitair en cv-installaties en kon in grote mate de woningindeling en woningafwerking zelf worden bepaald. Kool: “Je begint met een vrij projectmatige benadering van het wijkje maar op het moment dat de keuzes zijn gemaakt heb je 21 compleet verschillende bestektekeningen liggen.”

Begeleiding

De kopers hebben volop gebruik gemaakt van de vrijheid. “Uiteindelijk zijn maar twee of drie huizen conform het basismodel gebouwd. Aan meerwerk is tussen 100.000 tot 400.000 gulden besteed.”

Veel tijd is volgens projectorganisator Van Riet gaan zitten in de begeleiding van de kopers en het vertalen van de wensen op de bouwplaats. “Op het moment dat mensen nadenken over de inrichting blijkt er bijvoorbeeld net een wandcontactdoos te zitten op de plek waar zij een kast willen zetten. Dat soort wijzigingen kwamen er continu. En de kopers spaarden hun wensen niet op. Waren net alle installatieleidingen aan een zijde van een ruimte gedacht, moest alles toch weer gewijzigd worden. En, soms wel twee keer. Vooral in motiverende zin op de bouwplaats is dat erg lastig.” Volgens Kool moeten in de toekomst duidelijkere termijnen en grenzen worden gesteld.

Onderaannemers

De bijna individuele benadering vergde ook de nodige eisen aan het bouwplaatspersoneel en de onderaannemers. Van Riet: “Waar in reguliere projecten bij de deurenleverancier een X-aantal deuren worden besteld, vroegen we hier de leverancier eerst langs te komen.”

Uiteindelijk heeft het project met name in de afbouw een vertraging van vier tot vijf maanden opgelopen. Kool: “We hebben de bouwperiode te veel ingeschat op onze reguliere projecten. Daarbij komt dat dit een duur project voor onderaannemers is. Als een metselaar per duizend stenen wordt betaald is hij hier langer bezig dan bij een seriematig project.

En dan is de marktsituatie momenteel dusdanig dat hij sneller voor de seriematige aanpak kiest.”

De latere oplevering heeft in het contact met de kopers geen vervelende gevolgen gehad. Projectorganisator Van Riet: “Als je maar goed communiceert. We hebben ze periodiek over de voortgang ingelicht en er is steeds nauw contact met de kopers geweest.”

Kwaliteit

De hamvraag is natuurlijk of deze bijna individuele werkwijze tot goede producten zonder al te grote gebreken heeft geleid. Kool: “De kwaliteit is hoog, maar je ziet vooral daar waar de tijdsdruk oploopt het aantal slordigheden toch weer toeneemt. Daar moeten we meer aandacht aan besteden.”

Maarten Kool (rechts) in gesprek met bewoner De Jong. “Ik heb gekregen wat ik had besteld. Er zijn wat kleine puntjes, maar daar komen we onderling wel uit.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels