nieuws

Raab Karcher Bouwstoffen ambitieus

bouwbreed

Raab Karcher Bouwstoffen wil zijn leidende positie op de bouwmaterialenmarkt de komende jaren verder uitbreiden. Door nieuwe overnames, maar vooral ook door zich te profileren als ‘kenniscentrum voor de bouw’. “We zijn de grootste, nu willen we ook de beste en de bekendste worden”, zei directeur H. Eijsink.

Het bedrijf heeft een roerig jaar achter de rug. Het Duitse moederbedrijf Raab Karcher Baustoffe werd overgenomen door de Franse bouwmaterialengigant Saint-Gobain. Zelf nam Raab Karcher Nederland in april bouwmaterialenhandel De Waardt over en vorige maand nog werd groothandel Van den Venne Van der Sluis in het bedrijf geïntegreerd. De gevolgen zijn evident. Had Raab Karcher begin dit jaar 26 vestigingen, ongeveer 750 medewerkers en een omzet van 600 miljoen gulden, momenteel zijn er 46 vestigingen, zo’n 1350 man personeel en een omzet van 1,1 miljard gulden. Het huidige marktaandeel bedraagt 11 procent. En als het aan de directie ligt blijft het daar niet bij. Het bedrijf moet verder groeien. Eijsink: “Ons nieuwe moederbedrijf Saint-Gobain heeft als doelstelling in elk land waar het actief is, nummer één te zijn.”

Witte vlekken

Eijsink: “Om marktleider te blijven, moet je als leverancier toegevoegde waarde leveren en niet alleen een doorgeefluik zijn. Onze kracht moet liggen in kennis. Kennis op het gebied van alle denkbare bouwmaterialen, toepassingen, innovatie, logistiek, regelgeving, garanties, milieuproblematiek.” Volgens hem is uit onderzoek gebleken dat aannemers en architecten bereid zijn de toegevoegde waarde te betalen. “Als ze dat niet zijn, kunnen we heel snel de tent weer sluiten.” Om zowel grote als kleinere bouwbedrijven optimaal te kunnen bedienen, wordt Nederland opgedeeld in zes regio’s, met elk een eigen hoofd- en meerdere nevenvestigingen. De hoofdvestigingen moeten gaan dienen als kenniscentrum in de regio. “Op deze manier kunnen wij onze afnemers beter bedienen dan we tot dusver hebben gedaan”, meent Eijsink, die toegeeft dat er nog wel een enkele ‘witte vlekken’ zijn. “Die hopen we de komende jaren op te vullen door overnames.” Elke regio krijgt verder een showroom, die de klanten van aannemers en projectontwikkelaars moet gaan bedienen. Ze kunnen er alles wat spijkervast in een huis zit uitzoeken. Van badkamers tot keukens, van tegels tot kranen. Behalve producten, kunnen er in samenspraak met de aannemer ook diensten worden gekocht. “Dat is waar we naar toe gaan: een totaalpakket, waarbij de koper met een bezoek aan een showroom kan volstaan om een huis compleet te krijgen.” Voor architecten worden adviescentra ingericht waar allerlei bouwmaterialen bezichtigd kunnen worden.

Eenheid

Alle 46 vestigingen in Nederland gaan vanaf volgend jaar dezelfde naam voeren, “om eenheid te creëren”, aldus Eijsink. Bovendien moet de naamsbekendheid omhoog. “Als we de grootste en beste willen zijn, moeten we ook de bekendste zijn.” Een aantal vestigingen krijgt evenwel een toevoeging. Zo zullen de overgenomen vestigingen van De Waardt straks Raab Karcher de Waardt heten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels