nieuws

Parkeerdak met drainerende slijtlaag van kunststof

bouwbreed

De ontwerpers wilden een naadloze slijtlaag op het parkeerdak van de Villa Arena, een kantoor- en winkelcomplex naast de Arena in Amsterdam. De aannemer wilde een slijtlaag die drukverdelend was vanwege de onderliggende isolatie en niet te veel massa had. Bolidt Kunststoftoepassingen ontwikkelde in samenwerking met Bureau Dak Advies een drainerende slijtlaag die aan de gestelde eisen voldeed en kreeg de opdracht.

Voor Bolidt uit Hendrik Ido Ambacht bestond de opdracht eigenlijk uit drie onderdelen. De opbouw van een hellingbaan van 3000 vierkante meter, een overdekt geïsoleerd parkeerdak en een ongeïsoleerd parkeerdak op de vijfde verdieping van de Villa Arena, beide 17.500 vierkante meter. Een voor de hand liggende oplossing voor de daken leek gietasfalt te zijn. Maar omdat het afwerken van de hellingbaan met gietasfalt geen optie was, moest een andere oplossing worden gezocht. Vanwege het ontwerp en de voordelen van een dragende kunststof slijtlaag viel de keuze op Bolidrain. Volgens A.F. van Wijnen van Bolidt is dit het eerste grote project waarbij het systeem met een drukverdelende én afwaterende laag van kunststof wordt toegepast: “De voordelen zijn duidelijk. Minder gewicht geeft direct een besparing op de constructie. De vijf centimeter dikke laag is negentig kilo per vierkante meter. Asfaltmachines zijn te zwaar en te groot en gietasfalt heeft geen drukverdelende eigenschappen. Vijf centimeter Bolidrain is ruim voldoende om de drukkrachten over de isolatielaag te verdelen.” Daarnaast heeft het product waterbergende en -afvoerende eigenschappen. De holle ruimten nemen 25 procent van het volume in. Het hemelwater verdwijnt onzichtbaar door de drainerende slijtlaag via het afschot naar de afvoeren. Op het bovenste parkeerdak is geen isolatie aangebracht. Hier volstaat een slijtlaag van drie centimeter. Van Wijnen: “Omdat de betonnen ondergrond de drukkrachten voldoende verdeelt, is een dunnere slijtlaag voldoende. De slijtlaag is aangebracht op twee lagen APP, die beide gebrand zijn. De achterliggende gedachte hierbij is, dat eventuele lekkages op het aflopende dak gemakkelijker te vinden zijn.

Huzarenstukje

De hellingbaan van ongeveer 220 meter, die toegang biedt tot de parkeerruimte, bestaat uit drie rijstroken. Om gladheid te voorkomen, is elektrische verwarming in het wegdek aangebracht. Van Wijnen: “Vanwege de toepassing op een sterk hellend vlak in combinatie met verwarming zijn tests uitgevoerd in de klimaatkamer van Bureau Dak Advies. De parkeerdaken mogen imponeren door de grote oppervlakte, maar de hellingbaan is eigenlijk het huzarenstukje: dynamische belastingen, afschuifkrachten, wateropvang en -verwerking en de mogelijkheid om temperatuurveranderingen op te nemen.” Bolidrain is voortgekomen uit de ontwikkeling van zeer open kunststoffen (zok). Zok is het antwoord van de kunststofindustrie op het zeer open asfalt beton (zoab). Zoals zoab een open bitumeus gebonden mengsel is, is Bolidrain een mengsel met grind als skelet en polyurethaan als bindmiddel. Van Wijnen: “De bestanddelen komen op de bouwplaats aan en worden ter plaatse gemengd. Polyurethaan hardt uit met vocht uit de omgeving, dus het grind moet kurkdroog zijn bij de verwerking om directe reactie te voorkomen. Na het aanbrengen op de ondergrond met een speciaal ontwikkelde ‘paver’ is de laag beloopbaar na twaalf uur en berijdbaar na twee dagen.” De oplevering van het werk is gepland voor het einde van dit jaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels