nieuws

Deutsche Bahn trekt het niet op markt

bouwbreed

Miljardenverliezen dwingen de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn tot het maken van een noodstop. Het concern wordt niet langer klaargestoomd voor een gang naar de beurs in 2004. Om opnieuw te kunnen investeren probeert directeur Harmut Mehdorn 20 procent tot een kwart van het bedrijf te verkopen.

Mehdorn maakte tot zijn aantreden bij de Deutsche Bahn als chef van de Heidelberger Druckmachinen samen met bouwbaas Hans-Peter Keitel deel uit van de concerndirectie van RWE, het moederbedrijf van Hochtief. Oorzaak van de vrije val waarin het spoorwegbedrijf verkeert, vormt de dramatische verwaarlozing van de infrastructurele voorzieningen. Bovendien incasseert het spoorbedrijf bij nieuwe initiatieven keer op keer zware tegenvallers. Zo bleef het treinvervoer naar de wereldtentoonstelling Expo 2000 veel minder winstgevend dan gehoopt en kosten de aanleg van Berlijns nieuwe hoofdstation en de hogesnelheidslijnen Keulen-Frankfurt en München-Neurenberg vele miljarden meer dan verwacht. De Nederlandse vrachtvervoerder NS Cargo is een dochteronderneming van het 230.000 medewerkers tellende concern Deutsche Bahn.

Sukkelgang

Bouwminister Reinhard Klimmt noemt in weekblad Der Spiegel de resultaten van een interne analyse van het spoorbedrijf dramatisch. Volgens de planning moet het concern afstevenen op een winstniveau van elf miljard gulden in 2004 om zo het bedrijf rijp te maken voor een aantrekkelijke beursnotering. Ten opzichte van de begroting raakt Deutsche Bahn echter tot 2005 maar liefst negentien miljard gulden achterop. De grootste (nieuwe) verliezen vloeien voort uit het dringend noodzakelijke herstel van het spoorwegnet. Ongeveer de helft van de 32.000 spoorbruggen is minstens driekwart eeuw oud. Van de 740 tunnels blijkt slechts eenderde jonger dan honderd jaar. Het vrachtverkeer beweegt zich nog steeds gemiddeld met een sukkelgang van achttien kilometer per uur over de rails. De Deutsche Bahn komt voor de bondsregering met een bedrag van 38 miljard gulden op de begroting al in de buurt van de kosten die Duitsland voor zijn defensie maakt. Daarom krijgt directeur Mehldorn van minister Klimmt alle steun om eindelijk stevig door te pakken. Welke bedrijven de spoorchef zal afstoten, is niet duidelijk. Onder de paraplu van de Deutsche Bahn AG functioneren vijf tot kernactiviteit aangewezen sectoren, met elk talrijke min of meer zelfstandige vennootschappen. Zo bestaan er segmenten voor het vervoer van goederen en personen, stations, spoorwegen en onroerende goederen. Bij de eerste spoorweghervorming in 1994 zijn de eigendommen van de Deutsche Bahn en de (Oost-Duitse) Reichsbahn in beheer gegeven bij het Bundeseisenbahnvermögen. Bij een herschikking van de bezittingen werd het vermogen verdeeld onder de dochterbedrijven Deutsche Bahn, DB Netz en DB Station & Service, die op hun beurt het onroerend goed ondergebracht hebben bij de DB Immobiliengesellschaft.

Projectontwikkelaar

Dit laatste bedrijf treedt onder andere op als projectontwikkelaar van het oude goederenstation in Frankfurt, waar voor 5,2 miljard gulden het prestigieuze Europa-Viertel verrijst. In München beschikt DB Immobilien in het centrum van de stad over een toplocatie ter grootte van 156 hectare voor de bouw van woningen, hotels en vrijetijdsvoorzieningen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels