nieuws

Bouwen in koudgewalst staal ontroert architect

bouwbreed Premium

Een klein wonder is geschied, zegt architect Thijs Verburg over de bouw van een supermarkt aan het Rapenburg. Binnen vier dagen is een gebouw van twee verdiepingen neergezet met koudgewalste stalen profielen als dragende basis.

Vlak bij de IJtunnel, in het centrum van Amsterdam, bouwt aannemersbedrijf Nieuwe Maten uit Koog aan de Zaan een nieuwe supermarkt. Wie wil zien hoe de werkzaamheden vorderen, moet wel opschieten, want het gaat razendsnel. Verburg, van Architectenbureau Verburg Hoogendijk: “Het is bijna ontroerend om te zien. Op woensdag werd de betonnen plaat gestort en drie dagen later staat er een gebouw.”

Onder de naam A-Markt-project verschijnt de nieuwe bebouwing, die de oude houten aanbouw van een buurtsupermarkt vervangt. Omdat het een tijdelijke aanbouw betreft, die vijf jaar dienst moet doen, moet er snel en demontabel worden gebouwd.

Verburg: “Al enige tijd geleden had ik mijn oog laten vallen op het bouwsysteem met dragende, koudgewalste stalen profielen. En hoewel men in het buitenland al enigszins bekend is met het systeem, wil het in Nederland maar moeilijk van de grond komen. Een reden daarvoor kunnen de problemen rond Hoogovens zijn. Hun ‘star frame’ werd na de overname door Corus niet meer gemaakt. Uiteindelijk kwamen er vijf licentiehouders die ermee ermee aan de slag konden gaan.”

Verantwoord

Verburg ontwierp een gebouw dat past binnen het concept van de Dienst Ruimtelijke Ordening van Amsterdam over de herprofilering van de stad tussen het Waterlooplein en de IJoevers. Verburg: “Snel en tijdelijk bouwen kan ook kwalitatief goed en architectonisch verantwoord bouwen zijn.”

De bouw met het stalen frame is gebaseerd op houtskeletbouw. C-Profielen dienen als stijlen en regels, al dan niet tot een koker gekoppeld. Padox uit Warmond fabriceerde de complete panelen en aannemersbedrijf Nieuwe Maten monteerde het geheel.

K. van der Voorn van Nieuwe Maten: “Voor mij was het geheel nieuw om met behulp van dit soort profielen een zelfdragend gebouw te maken. Het hele gebouw is zo licht geconstrueerd, dat geen heiwerk noodzakelijk was. Een laag schuimbeton van veertig centimeter met daarop gewapend beton van vijftien centimeter volstaat.”

Ondanks de flitsende bouw is er toch reden tot kritiek. Van der Voorn: “Het systeem is nog zo nieuw dat nog niet goed is nagedacht over diverse details. We hebben wat problemen gehad met de dikte van het afdichtingsband dat boven op de panelen komt. Bovendien zitten er veel te veel zelftappende schroeven in de stabiliteitswanden. Afgezien van het feit dat het een enorm werk is om duizenden schroeven in het staal te boren, geloof ik niet dat het gebouw hierdoor gemakkelijk te demonteren is.”

Extreem licht

Verburg is bekend met de bezwaren: “Het is een pilotproject dat voor verbetering in aanmerking komt. Maar dat weerhoudt aannemers er niet van volop te reageren. Door de extreem lichte bouwwijze komen ook locaties met vervuilde grond in aanmerking om bebouwd te worden.” Het systeem leent zich uitstekend voor utiliteitsbouw.

Maar volgens Verburg zijn binnenkort ook woningen in koud staal te bewonderen.

Reageer op dit artikel