nieuws

‘Het Droomhuis’ stort in

bouwbreed Premium

De oprichting van het bedrijf ‘Het Droomhuis’ is mislukt. De initiatiefnemers Van Nimwegen en Partners en DHV Groep hebben hun plannen fors moeten inkrimpen.

Zo hebben de bedenkers het hele idee laten varen om consumenten met plannen voor het bouwen van een huis te begeleiden. Wat rest is een organisatie die zich slechts richt op het afstemmen van vraag en aanbod van bouwgrond. In april van dit jaar, tijdens de presentatie van de plannen op de BouwRai in Amsterdam, zag het er allemaal nog gelikt uit. De adviesbureaus Van Nimwegen en Partners en DHV Groep wilden een nieuwe organisatie van de grond tillen. Het plan was particuliere huizenbouwers in spé een servicepakket aan te bieden, waarbij zij tot aan de oplevering van de nieuwe woning terzijde zouden worden gestaan. De initiatiefnemers dachten op deze wijze jaarlijks zo’n acht- tot tienduizend woningen af te zetten. Binnen vijf jaar zou de onderneming een jaaromzet van veertig tot vijftig miljoen gulden kunnen realiseren.

Blad

Enkele maanden na de presentatie van deze ambitieuze plannen liggen de kaarten helemaal anders. Zo is de naam ‘Het Droomhuis’ al door uitgeverij Interdijk in Uithoorn gepatenteerd. De uitgeverij geeft al geruime tijd het blad ‘Droomhuis’ uit. Ook heeft Interdijk onder deze naam een Internetsite, waarop consumenten een ruime keuze hebben uit aannemingsbedrijven die gespecialiseerd zijn in kavelbouw. “We hebben dan ook besloten af te zien van het idee de consument van de wieg tot het graf te begeleiden. Er blijken al verschillende clubs te zijn die zich hiermee bezighouden”, vertelt M. van Leent van de DHV Groep. De naam van het nieuwe bedrijf is inmiddels gewijzigd in ‘Huis op Maat’. In de nieuwe formule richt ‘Huis op Maat’ zich sec op het zoeken van bouwgrond en het bemiddelen tussen vraag en aanbod. “Voor een geslaagde bemiddeling moet dan worden betaald”, zegt Van Leent. Dat hierdoor de omzetverwachtingen naar beneden zijn bijgesteld, zal volgens de consultant duidelijk zijn. De twee adviesorganisaties zijn momenteel met “potentiële aandeelhouders” in gesprek. Welke dat zijn, wil Van Leent nog niet zeggen. “We willen een maatschappelijke verankering van Huis op Maat, juist omdat het ook een onafhankelijke organisatie moet worden. Wij zijn alleen kwartiermakers. De bedoeling is dat wij ons dan ook terugtrekken op het moment dat het bedrijf van de grond komt.”

Markt

Volgens Van Leent is er wel degelijk een markt voor de nieuwe onderneming. “Wij willen de grote vraag, die ongetwijfeld naar vrije kavels gaat ontstaan, koppelen aan het aanbod. Maar je kunt ook denken aan gemeenten die voor projecten als groepswonen of ouderenhuisvesting op zoek zijn naar mensen die in een vroeg stadium bij de planvorming betrokken willen worden. Ook daarin moet ‘Huis op Maat ‘ bemiddelen.” Evenals de plannen voor ‘Het Droomhuis’ blijf ook voor ‘Huis op Maat’ Internet de belangrijkste drager van de onderneming. Van Leent hoopt in november de bedrijfsvoering definitief rond te hebben.

Reageer op dit artikel