nieuws

Beeldende kunst als inspiratiebron voor bruggenbouw

bouwbreed Premium

Overspanning is het thema dat als rode draad door het werk van beeldend kunstenaar Tirza Verrips loopt. De 55-jarige Apeldoorner heeft zijn kunstenaarsactiviteiten de laatste jaren zelfs bijna volledig opzij geschoven om zich op de vormgeving en het ontwerpen van bruggen toe te kunnen leggen. Zijn creaties in de beeldende kunst gebruikt hij nu als inspiratiebron bij uitwerking van zijn ideeën voor nieuwe oeververbindingen.

De ommezwaai van kunstenaar naar brugontwerper is niet uit de lucht komen vallen. Objecten waarmee verbindingen worden gemaakt, wekten altijd al belangstelling van de Apeldoorner. “Je kunnen begeven van het ene naar het andere punt, heeft te maken met relaties en verbondenheid. Door het aanleggen van constructies ontstaat wederzijds contact. Ontmoetingen worden erdoor bevorderd”, verwoordt Verrips zijn filosofische kijk op overspanningen. Die visie uit zich ook in de kunst, waarmee het contact nog niet is verloren. Zo vervaardigde Verrips onlangs het werk ‘Tender meeting’, dat op de eerste etage van het stadhuis in Apeldoorn is te bewonderen. Het beeld bestaat uit tegenover elkaar staande betonnen elementen van anderhalve meter hoog, die op twee immense komma’s lijken. De symmetrie van het werk straalt verbondenheid uit, zoals in de ogen van de Apeldoorner ook bruggen doen. Wat bruggenbouw betreft is hij inmiddels aardig door de wol geverfd. “Ik heb mij uitbundig met dat item ingelaten”, aldus Verrips, onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van de onlangs gerealiseerde fietsbrug over het Apeldoorns Kanaal en een keersluisproject in Hattem. “Ik werk in mijn brugontwerpen het liefst met materialen die ik eerder voor kunstwerken heb gebruikt.”

Materialen

Naast prefab beton in allerlei kleurstellingen hebben metaal en glas zijn voorkeur. Maar kunststof, hout, marmer en graniet past hij ook graag toe. “Eigenlijk wil ik alle materialen gebruiken die mij voor de voeten komen. Maar afhankelijk van opdrachtgever en situering moeten er soms budgetkeuzes worden gemaakt.” De Apeldoorner vindt het spannend een innovatieve rol te spelen. “Ik heb de neiging om materialen die voor een ander doel zijn ontwikkeld in mijn ontwerpen te gebruiken. Diep in mijn hart wil ik dingen onderzoeken die nooit eerder zijn toegepast. Zo had ik voor die fietsbrug een oprolbaar wegdek bedacht. Van dat idee is uit louter financiële motieven een gering deel overgebleven.” Verrips speelt met de toekomstgedachte “ooit iets te doen” met technieken uit de ruimtevaart. De Apeldoorner hoopt nog eens te werken met ultralight producten, zodat het leggen van bruggen minder mankracht kost. “De techniek is voorradig. In de scheepsbouw wordt al met samengeperst plaatmateriaal en koolstof gewerkt. Oersterk met de duurzaamheid van beton, maar nog niet doorgedrongen in de reguliere bouw.” Hoewel de ontwikkelingen hem niet snel genoeg kunnen gaan, voelt Verrips zich meer thuis in de bouwwereld dan in de kunstwereld. “De mentaliteit van directheid bevalt me goed”, laat hij weten. “Ik wil het kunstwereldje niet achterbaks noemen, eerder te hautain. Veel kunstenaars rekenen zich ten opzichte van gewone mensen maar wat graag tot de intellectuele elite.”

Tijdsdruk

Voordeel van de kunstwereld is volgens de Apeldoorner dat kunstenaars over het algemeen meer tijd krijgen hun creaties uit te beelden. “De kwaliteit in de bouw holt achteruit onder de tijdsdruk. Mensen worden amper in de gelegenheid gesteld vakwerk te leveren. Misschien klinkt het utopisch, maar ik permitteer mij de vrijheid kunst- en bouwwerken te realiseren die de tegenwoordige tijd overstijgen en er over tal van jaren nog staan.” Verrips ervaart het daarentegen als prettig dat onder invloed van de automatisering de bouwwereld meer oog krijgt voor vormgeving. “Vroeger werd in de civiele bouw gekeken naar deugdelijkheid van materialen. Gelukkig raken door nauwkeurige krachtberekening tegenwoordig ook rondingen in zwang en staat de bouw steeds vaker open voor meer kunstzinnige architectuur.” Zijn stempel op creaties drukken, doet Verrips namelijk graag. Dat hij put uit zijn kunstenaarsverleden, is niet zo gek. Eenmaal op locaties waar een brug moeten komen, doet hij al onmiddellijk ideeën op. “Ik bezit het heerlijke vermogen om beelden bijna direct te materialiseren in driedimensionale vormen. Die eigenschap uit mijn recente kunstverleden is reuzehandig bij mijn nieuwe activiteiten.”

Reageer op dit artikel