nieuws

Fabrikanten bouwproducten azen op macht Internet

bouwbreed

De strijd om de virtuele bouwmarkt op het Internet is in alle hevigheid losgebarsten. Een aantal fabrikanten van bouwproducten onderbrak het programma van het nieuwjaarscongres van HCP Edibouw met de introductie van het ‘portaal’ www.bouwpunt.nl. Het lijkt een wat stuntelige greep naar de macht op het nog weinig begrepen medium.

De website zou meteen ‘in de lucht’ komen, maar was gisteren nog niet te vinden, behalve onder het nummer 195.108.189.250. Bovendien leverde de zoekfunctie alleen maar foutmeldingen op. Dat komt stuntelig over, maar is te verhelpen. Een groter probleem is het onbegrip van de initiatiefnemers. Met kreten als ‘de hele bouw onder één knop’ en ‘compleet, foutloos en volledig beschikbaar’, presenteerde Maarten Neeskens van het Bouwpunt Service Center het nieuwe ‘webportaal’. “De fabrikanten vormen de basis, de bron van heel bouwend Nederland”, was zijn argument voor de introductie van ‘de planeet bouw’. Tijdens de demonstratie ging al het een en ander mis. “We zijn al op stoom, maar de faciliteiten zijn nog heel beperkt”, verontschuldigde Neeskens zich. “Voorlopig hebben we nog een heel simpele zoekstructuur, die doorverwijst naar de eigen websites van de fabrikanten. In een tweede versie gaan we de informatie veel beter bij elkaar brengen. Er zijn al heel veel fabrikanten die meedoen.” De Stichting Bouwpunt telt acht stuurgroepleden. De ‘bedrijvenlijst’ omvat nog zestien andere fabrikanten, die ook via andere websites zijn te vinden.

Megaverschuiving

Bezoekers van het nieuwjaarscongres reageerden terughoudend. “Er ontbreekt nogal wat aan”, “de fabrikanten willen het heft in eigen hand” en “allemaal oude koek, uit de prehistorie van het Internet”, zo luidden reacties in de wandelgangen. “Ze hebben niet begrepen dat het juist gaat om niches, niet om een heel grote vergaarbak met folders. Dat doet denken aan het streven naar een complete en volledige encyclopedie, aan het eind van de negentiende eeuw.” Uit het congres bleek wel, dat door de ontwikkeling van de informatie- en communicatietechnologie (ICT) grote veranderingen in de bouw gaan plaatsvinden. “Een megaverschuiving in de waardecreatieketen” volgens ir. W.A. Daamen, directeur van Jansen MI Consultants. Volgens hem zijn er bouwmaterialenhandelaren die nu al overwegen, het houden van voorraad en de logistiek uit te besteden. Zij willen zich in de eerste plaats ontwikkelen als ‘informatiemakelaar’.

Afsprakenstelsel

In een aantal parallelsessies werden de invloed van ICT en Internet op de inkoop, de projectvoorbereiding en calculatie, de uitvoering en de verkoop behandeld. Ir. M.S. Witteveen, product manager groupware bij HBG, betoogde dat onvoldoende standaardisatie de ‘bottleneck’ is, niet de technologie. “Het afsprakenstelsel wordt cruciaal”, zei hij. In zijn bedrijf is e-mail een absolute topper, is e-business nog beperkt tot de facturen van leveranciers en bestaat toenemende aandacht voor de integratie van het bouwproces. “Met ICT is een betere communicatie mogelijk, een betere afstemming en daardoor een vermindering van de faalkosten”, hield hij zijn gehoor voor. “De rol van de bouwpartners verandert. Als je middenin het web gaat zitten, kun je de chaos van de bouw transparant maken. Doe je dat niet, dan word je afhankelijk van initiatieven zoals www.bouwpunt.nl.” Op de bij het congres behorende informatiemarkt stonden veel aanbieders van ICT, met producten zoals software voor een virtueel handelscentrum, en diensten zoals een bouwproductendocumentatie via Internet. ICT en het Internet zijn aan hun opmars in de bouw begonnen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels