nieuws

Boor Botlekspoortunnel in vier weken hersteld

bouwbreed Premium

Een falend koelsysteem is waarschijnlijk de oorzaak van de problemen met de Botlekspoortunnel. Daardoor beschadigden de tandwielkasten die het enorme motorvermogen op het snijrad overbrengen. Na een maand repareren draait de boor weer.

Maar liefst achttien hydraulische motoren drijven het snijrad aan van de boormachine voor de Botlekspoortunnel; de eerste in het tracé van de Betuwelijn. Via tandwielkasten brengen die motoren de krachten over op het snijrad. In die tandwielkasten bleek het probleem te zitten waardoor de boor een maand geleden vastliep. De precieze oorzaak is volgens contractmanager S. van Royen niet helemaal duidelijk. Misschien is er olie uit de tandwielkasten gelekt, maar waarschijnlijker is dat de koeling niet goed functioneerde. Boorfabrikant Herrenknecht en de leverancier van de tandwielkasten hadden een maand nodig om de schade te herstellen. Aangezien er toch al twee weken waren gepland als onderhoudsstop, bedraagt de totale opgelopen vertraging niet meer dan twee weken. Vorige week is de boor weer van start gegaan. Zeven dagen per week en 24 uur per dag, om risico’s bij het traject onder de Oude Maas zoveel mogelijk terug te dringen. De boormachine werkt met een zogenaamd gronddruk balans- of EPB-schild. De afgegraven grond moet tegendruk bieden om te voorkomen dat het boorfront instort. Om het bodemmateriaal goed verwerkbaar te maken, wordt er bij de boorkop schuim aan toegevoegd. Bij de vaker toegepaste hydroschildboren houdt bentoniet onder hoge druk het boorfront in stand. Voordeel van het gronddruk- balansschild is dat er geen kostbare scheidingsinstallatie nodig is om de boorspecie weer te scheiden van de bentoniet. Wel is er veel meer motorvermogen nodig om het snijrad aan te drijven. Vandaar dat de tandwielkasten het zo zwaar te verduren kregen.

Reageer op dit artikel