nieuws

Kubus als concept voor marketing plaatwerkgevels

bouwbreed Premium

Het idee werd geboren in de file. Een kubus als concept voor gevels van plaatwerk, met daarbinnen in drie richtingen de variabelen prestaties, budget en toegevoegde waarde. “Samen met de klant bepalen we een positie in de kubus. Daar is altijd uit te komen”, stelt ing. B. Groeneveld, sales engineer bij de fabriek van plaatwerken Van Dam BV in Ridderkerk.

Samen met zijn collega ing. S. Zoeteman werkte hij het concept uit. Zij noemen het ‘Cube’ (de afkorting voor Complete Unrestricted Building Envelope) en zetten voorafgaand aan een gesprek een papieren model op tafel. Groeneveld: “Bij een gevel is het budget vaak een probleem, de investering gaat dikwijls voor een groot deel naar de installaties. Maar als we de gevel aan de hand van de kubus bespreken, vinden we altijd een passende oplossing. Er zijn veel bedrijven die gevelsystemen aanbieden, maar wij gaan een stapje verder. Wij ontwikkelen, produceren, leveren én monteren per project.” Zoeteman en Groeneveld hebben allebei geen bouwkundige, maar een werktuigbouwkundige achtergrond. Dat past goed bij de geschiedenis van Van Dam. Het bedrijf is van oorsprong gespecialiseerd in de uitvoering van stuurhutten en accessoires voor de scheepsbouw, zoals met de hand geklopte luchtkappen. Nog steeds worden onderdelen voor de scheepsbouw geleverd, zoals de explosiebestendige luiken en deuren voor nieuwe fregatten van de Nederlandse marine. Een groter deel van de opdrachten komt echter van de offshore-industrie.

Gasunie

Groeneveld: “Je ziet in onze projecten, dat we een geschiedenis hebben in de scheepsbouw en in de offshore. “Voor Visser & Smit Bouw hebben we bijvoorbeeld een gevel uitgevoerd van een station van de Gasunie in Grijpskerk. Die wand is zowel twee uur brandwerend naar binnen als explosie-ontlastend naar buiten. Een ander voorbeeld is de gevel die wij ontwikkelen voor een kantoorgebouw in Duitsland. De architect wilde een helemaal vlakke en gladde glazen gevel. We leveren elementen met glas, dat tot het eind toe doorloopt, zonder lijst. We hebben een speciaal profiel voor de aansluiting ontworpen. De toleranties voor de montage zijn +/- 2 millimeter. Dat was de staalconstructeur niet gewend. In de bouw gelden veel ruimere toleranties dan in de scheepsbouw en offshore. Wij nemen daarom de draagconstructie graag in onze opdracht mee. Dan blijven de toleranties tenminste bij één partij.” Van Dam heeft bij voorkeur te maken met opdrachtgevers, die voor eigen gebruik bouwen. “De gevel is dan een visitekaartje voor het eigen bedrijf. Dan is men eerder bereid om het budget en de toegevoegde waarde te verhogen”, legt Groeneveld uit. Ook architecten vragen vaak een bepaalde toegevoegde waarde. Een voorbeeld is de gevel voor het hoofdgebouw van de luchthaven Chek Lap Kok in Hong Kong, ontworpen door Foster Associates. Voor de Britse luchthavens heeft het plaatwerkbedrijf twee jaar geleden de Elemental Norm+ gevel ontwikkeld.

Sandwichpanelen

“Dat is een ideaal systeem bij een glasoppervlak van dertig tot vijftig procent. Daaronder adviseren we sandwichpanelen of een binnen- en buitendoos, daarboven een vliesgevel”, aldus Groeneveld. “In het Elemental Norm+ systeem zijn de voordelen van sandwichpanelen en de kracht van staal gecombineerd. De montage gaat razendsnel, met toleranties van +/- 25 millimeter.” “Naast de internationale opdrachten willen we nu weer meer aandacht besteden aan de Nederlandse bouw. Vroeger heeft Van Dam bijvoorbeeld veel gevels geleverd voor veilinggebouwen”, aldus Groeneveld. Hij noemt het nieuwe hoofdgebouw van de ING in Amsterdam een uitdagende opdracht. “Daar komen vlakken onder verschillende hoeken en krommingen samen. Het is bijzonder moeilijk om die elementen op traditionele wijze te produceren. We denken erover om de techniek van het explosief omvormen toe te passen.” Ook voor de beplating aan de voet van de zendmasten, die KPN uit laat voeren door de Hollandsche Staalbouw Maatschappij, wordt explosief omvormen overwogen. “De platen van vier millimeter dik roestvast staal zijn nu nog traditioneel vervormd. Dat is op zichzelf al technologisch grensverleggend”, stelt Groeneveld. Hij meldt dat KPN nog veel meer van dergelijke zendmasten wil bouwen, de volgende in het oosten van het land. De zenders bevinden zich achter een huid van polycarbonaat. Soms vraagt een opdrachtgever niet om een warme gevel, maar slechts om een esthetische tweede huid. Zoeteman noemt bijvoorbeeld de nieuwbouw voor Hermus in Venray, een leverancier van producten voor de staalbouw. “Het gebouw heeft een gewone gemetselde gevel. Voor de entreegevel komen elementen van met opzet roestend staal. De detaillering daarvan moet bijzonder goed zijn, want het mag niet doorroesten.”

Doorbraak

Een doorbraak op de markt voor geluiddschermen vormde voor Van Dam de fraaie geleiding en valbeveiliging op het verkeersknooppunt Ridderster bij Ridderkerk. Groeneveld meldt enthousiast dat net de opdracht is binnengekomen voor de geluidsschermen voor de Beneluxlijn tussen de stations Schiedam en Marconiplein. “Wij waren het enige bedrijf dat een geïntegreerd systeem kon aanbieden. We voeren ook de geluidsschermen van het uitloop- en rangeerspoor De Akkers in Spijkenisse uit. We kijken bij zulke projecten steeds naar hoe we kunnen bezuinigen op de montagekosten.”

‘Je ziet dat we een geschiedenis hebben in scheepsbouw en offshore’

Reageer op dit artikel