nieuws

Damwand bezwijkt in tramtunnel

bouwbreed Premium

Uitgerekend één dag voor de gemeenteraad een besluit moest nemen over het voltooiingscontract voor de tramtunnel in Den Haag, heeft zich opnieuw een ernstige lekkage voorgedaan. Een damwand die de tunnel in compartimenten verdeelde bezweek, waardoor water het toekomstige station Spui binnenspoot. Aannemer TramKom was bezig grondankers aan te brengen vlak voor die wand.

Een deel van de Haagse tramtunnel staat al meer dan twee jaar onder water. Dat is nodig om tegendruk te bieden aan de zandvoerende wel, die optrad door een lek in de beruchte groutboog. Om in de rest van de tunnel door te kunnen werken was dat gedeelte, onder de Kalvermarkt, afgescheiden met een damwand. Aan de droge kant van die wand, ter plaatse van het toekomstige station Spui, waren medewerkers van aannemingscombinatie TramKom dinsdag bezig grondankers aan te brengen. Die moeten straks de vloer van het station op hun plek houden. Ter plaatse kent het ontwerp geen groutboog, maar houdt een gellaag het opdringende grondwater tegen en vangen diepwanden de gronddruk op. Bij het aanbrengen van de ankers voor de damwand ontstond dinsdagmiddag een lekkage. Langs de ankerstangen drong water de bouwkuip binnen. Om dat te stoppen, werd rondom de ankers een waterdruk gecreëerd gelijk aan die van het grondwater buiten de kuip, dat tegelijkertijd extra werd bemaald. Ondertussen werden de lekken met injecties bestreden. Toen de bouwers in de nacht van dinsdag op woensdag rond half vier het idee hadden het probleem de baas te zijn, pakten ze hun biezen. Kort daarop bezweek de damwand en spoot water onder hoge druk de bouwkuip binnen. Volgens een woordvoerder van TramKom is het een geluk dat iedereen op dat moment de bouwplek verlaten had, anders waren er waarschijnlijk slachtoffers gevallen.

Overeenkomst

Voor de Haagse politici komt het probleem op een uiterst ongelukkig moment. Vandaag vergadert de gemeenteraad over de voltooiingsovereenkomst met de aannemer. Voor het incident zag het er sterk naar uit dat de raad zou instemmen met die overeenkomst, waarin de verhoudingen met de aannemer drastisch worden omgegooid. Dat is nu echter uiterst onzeker. Tramkom zou in de nieuwe situatie het leeuwendeel van het risico voor de afbouw kri jgen. Die moet onder verhoogde luchtdruk plaatsvinden, waarvoor de betonnen vloer twee keer zo dik wordt uitgevoerd. In totaal is hiermee 145 miljoen gulden gemoeid. Zeventig miljoen daarvan moet rechtstreeks uit de gemeentekas komen. TramKom en de gemeente Den Haag hadden gisteren nog geen idee wat precies de oorzaak is geweest van het bezwijken van de damwand. Bij het station Grote Marktstraat is dezelfde constructie toegepast en daarbij deden zich geen problemen voor. Om elk risico uit te sluiten, is de Kalvermarkt direct afgesloten voor alle verkeer. De tramtunnel zelf is tot verboden gebied verklaard. De aannemer is niet bang dat de gebouwen langs de Kalvermarkt, zoals dat van het ministerie van Defensie en het nieuwe Haagse stadhuis, zullen verzakken. Ook direct na het ontstaan van het lek in de groutboog, in het voorjaar van 1998, stond de tunnel een tijd droog zonder dat zich problemen voordeden. Bovendien worden beide panden met elektronische waterpassingen continu in de gaten gehouden.

Reageer op dit artikel