nieuws

Bouwteam voor veiliger overwegen

bouwbreed Premium

Alle spoorwegovergangen met knipperlichten krijgen binnen tien jaar bomen. Om het huidige tempo op te schroeven schakelt NS Railinfrabeheer een X-pact in, één bouwcombinatie die de overgangen gaat beveiligen. Doel is het aantal botsingen op overgangen terug te brengen.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt sinds 1985 jaarlijks vijftig miljoen gulden ter beschikking om overwegen beter te beveiligen en waar mogelijk ongelijkvloers te maken. In 2010 moeten deze investeringen leiden tot een halvering van het aantal slachtoffers ten opzichte van 1985. Vorig jaar vielen nog altijd 42 doden bij ongelukken op overgangen (zie staatje). Sinds 1985 worden gemiddeld zestien knipperlichtinstallaties (AKI’s) omgebouwd naar overwegen met slagbomen (AHOB’s). Per overweg is daarmee een bedrag van vijf ton gemoeid. Railinfrabeheer voert dat tempo nu op naar zestig overgangen per jaar. Het beveiligen moet dus sneller en goedkoper. C. Larooij, projectmanager bij de spoorwegen, wil dit bereiken met de oprichting van een X-pact (spreekt uit als Crosspact). Daarmee kan de doorlooptijd per overweg worden teruggebracht van twee naar één jaar en de kosten gaan met eenvijfde omlaag.

Bulkcontract

Larooij hoopt in september een bulkcontract te ondertekenen met twee ingenieursbureaus en drie aannemers. Arcadis en Holland Railconsult gaan standaardbestekken schrijven voor de beveiliging van overwegen. NBM Amstelland, Volker Wessels Stevin en Strukton stellen enkele teams van bouwvakkers samen die in serie de – veelal repeterende – klussen gaan klaren. “Zowel het een als het ander bleef tot nu toe achterwege. Dat betekent dat voor elke overweg diverse ingenieursbureaus aan het rekenen waren en dat voor de uitvoering verschillende aannemers verspreid over een aantal periodes aan de slag gingen. Grond- en kabelwerkers en asfalteerders kwamen nog eens apart langs. Dat is een hoop inefficiency op vijf strekkende meter”, aldus Larooij.

Tempo

In vijftien jaar zijn 246 overwegen omgebouwd. De opdracht voor de komende tien jaar is nog 609 installaties aan te pakken. “Dat zou dus bij het huidige tempo nooit lukken.” De bulk van het werk wordt echter nu in een contract aan vijf partijen gegund. De projectmanager benadrukt dat desondanks nog werk overblijft voor andere aannemers. “Losse klussen, zoals ondertunneling, komen nog gewoon op de markt.” Want het beleid is ook zoveel mogelijk gevaarlijke overgangen ongelijkvloers te maken. Naast standaardisatie van het bouwproces werkt Railinfrabeheer een goedkopere variant uit met korte bomen. Bovendien verwachten de spoorwegen de snelheid van automobilisten te temperen door drempels en ribbels op de weg te plaatsen.

Reageer op dit artikel