nieuws

Etsen chassisnummer eerste stap tegen dieven

bouwbreed Premium

dalfsen – Wekelijks wordt in Nederland minimaal een graafmachine van het werk gestolen. Het aantal diefstallen van grondverzetmachines neemt toe. Opsporing blijkt een groot probleem, omdat een markering en een kenteken ontbreken. Dienstencentrum Cumela, een intermediair bij de verzekering van materieel in de loonwerksector, begint als eerste verzekeraar in Nederland met het markeren van alle bij haar tegen diefstal verzekerde machines. In de ruiten van de cabine wordt het chassisnummer geetst.

Bij het loon-, grond- en mechanisatiebedrijf Van Lenthe uit Dalfsen is nu de eerste graafmachine gemarkeerd. Er zullen de komende weken meer dan duizend machines volgen. Verwacht wordt dat het aantal diefstallen zal dalen, omdat de machines nauwelijks meer verhandelbaar zijn. Bovendien kan de politie bij het terugvinden van het voertuig makkelijker het chassisnummer vinden.

Bij Cumela aangesloten bedrijven krijgen gratis een setje etsmateriaal toegestuurd. De bedrijven etsen het nummer zelf in de ruiten.

Volgens directeur van der Kamp van het schadeonderzoek- en adviesbureau Tracer staat de branche aan het begin van het identificatieproces. “Tot dusver was er van preventie geen sprake. Grondverzetmachines van een bepaald type zijn bijvoorbeeld allemaal met dezelfde sleutel te openen.” Inmiddels wordt gewerkt aan startonderbrekers voor grondverzetmachines.”

Het etsen van het chassisnummer is een eerste stap in de strijd tegen diefstal, benadrukt politiecoordinator voertuigcriminaliteit C. Kant. Een centrale registratie en een zogenaamd track-and-trace systeem gaan nog verder. De resultaten van de eerste proeven worden over enkele weken verwacht. Een detectieapparaatje herbergt een kleine gsm’tje dat automatisch verbinding zoekt met de alarmcentrale zodra de machine buiten het gedetecteerde terrein komt. Via een satellietverbinding kan het voertuig worden gevolgd. Op deze manier kan de politie heel adequaat reageren en voorkomen dat de machine in het Oostblok of Afrika terechtkomt. “Deze maatregelen bederven de markt van criminelen.”

Loods

Een andere preventieve maatregel is dat machines op de bouwplaats in een afgesloten loods moeten staan. Sommige verzekeraars hebben in hun voorwaarden deze nachtclausule opgenomen. Aannemers dienen derhalve te investeren in het bouwen van een tijdelijke voertuigenstalling. Vraag is of met name het midden- en kleinbedrijf dat altijd wil of kan. In elk geval blijkt wel dat in de meeste gevallen machines buiten staan en bedrijven die bij een dergelijke verzekeraar aangesloten zijn, de schade bij diefstal niet vergoed krijgen.

Reageer op dit artikel