nieuws

Hochtief grijpt naast luchthaven Berlijn

bouwbreed Premium

Hochtief is bot aan de kant gezet voor de bouw van het prestigieuze miljardenproject Berlin Brandenburg Airport International. Het bouwconcern uit Essen mag zonder opgaaf van redenen niet meedingen naar de opdracht.

Alleen het consortium aangevoerd door de Bonner onroerendgoedgroep IVG is nog in de race voor het project van negen miljard gulden. Daardoor valt ook de Nederlandse dochtermaatschappij van Hochtief, Ballast Nedam, buiten de boot. “We zijn door projectmaatschappij PPS geïnformeerd en daar is ook alles mee gezegd”, aldus woordvoerder Beier van Hochtief teleurgesteld. “Zolang iedere argumentatie ontbreekt en ik de details niet ken, is geen goede reactie te geven.” PPS coördineert in opdracht van de Duitse regering en de deelstaten Berlijn en Brandenburg de planning en gunning van de nieuwe hoofdstedelijke luchthaven. Werner Beier sluit in ieder geval uit dat Hochtief met de IVG-groep om tafel gaat om samen het project van de grond te tillen. Een gezamenlijke aanpak is volgens hem juridisch niet in de haak vanwege het gunningenrecht dat uitgaat van concurrentie tussen de bieders.

Bittere pil

De afwijzing door projectmaatschappij PPS is een bittere pil voor Hochtief. Het bouwbedrijf verkreeg na jarenlange voorbereiding in oktober 1998 het voorkeursrecht om een gedetailleerd plan uit te werken. Concurrent IVG gaf zich echter niet gewonnen en dwong via de rechter een nieuwe ronde af. In augustus vorig jaar stelde het Oberlandesgericht Brandenburg bij de toewijzing van het project onaanvaardbare belangenverstrengeling vast en dwong tot heropening van de onderhandelingen. De bouw van de nieuwe Berlijnse luchthaven is een van de grootste infrastructurele projecten die in Europa op stapel staat. Doel is de huidige drie vliegvelden in de hoofdstad – Schönefeld, Tegel en Tempelhof – samen te voegen tot de grote luchthaven Berlin Brandenburg Airport. Als locatie is gekozen Schönefeld dat tot de Duitse hereniging het nationale vliegveld was van de DDR. Projectmaatschappij PPS acht nog steeds haalbaar dat de nieuwe luchthaven in 2007 in gebruik kan worden genomen. De IVG-groep krijgt veertien maanden de tijd om zijn plannen uit te werken. Van het uitvoerend consortium rond IVG maken deel uit de luchthaven van Wenen, Dorsch Consulting en de Commerzbank. Tot het Hochtief-consortium behoren het luchthavenbedrijf van Frankfurt, ABB en bankmaatschappij Berlin. De gunning van de luchthaven heeft de Duitse justitie tot dusverre handenvol werk bezorgd. Vorig jaar zijn verspreid in Duitsland talrijke invallen gedaan waarbij de verdenking ook uitgaat naar topmanagers van Hochtief en het Frankfurter luchthavenbedrijf.

Reageer op dit artikel