nieuws

Geveke zoekt uitbreiding in de verhuur Handelsonderneming klaar voor elektronische snelweg

bouwbreed Premium

amsterdam – Geveke is op zoek naar stabiel inkomen. Het vorige vijfjarenplan is in vier jaar afgerond en de volgende strategische slag is uitgetekend voor drie jaar. Die drie jaar worden gekenmerkt door twee centrale thema’s: e-business en verhuur.

Een van de belangrijke pijlers van het vorige strategische plan van Geveke was de afbouw van het belang van Caterpillar voor de omzet. Daarin is het bedrijf geslaagd: kwam in 1995 nog 87 procent van de omzet voort uit Caterpillar-verkoop, momenteel is dat aandeel teruggebracht tot zestig procent.

Dit is gedaan om de afhankelijkheidsrelatie van een bepaald merk terug te brengen. “Want aandeelhouders vinden afhankelijkheid niet prettig. En aandeelhouders willen tevens graag stabiele groei”, legt bestuursvoorzitter C. Knol uit tijdens de persconferentie in Amsterdam. De verkoop van machines kent echter een grillig verloop. De after-sales service op de verkochte machines laat daarentegen al jaren een stabiele groei zien. Het is de directie van Geveke niettemin een doorn in het oog dat slechts 50 procent van de klanten bij de aankoop van een machine ook bij Geveke een servicecontract afsluit.

“Dat”, voert Knol aan, “is de reden waarom Geveke de verhuuractiviteiten sterk wil uitbreiden.” Het moet zelfs een vierde kernactiviteit van Geveke worden, naast de al bestaande enkellijnspoot, multiple-lijnspoot en de groothandel. “Het voordeel van verhuren”, stelt Knol, “is dat je de service voor 100 procent in eigen handen houdt.”

Verhuurdepots

Geveke bezit al een aantal verhuurbedrijven. De bedoeling is deze bedrijven autonoom te laten groeien en verder door middel van acquisities een gedegen verhuurpoot op te zetten. Verhuurdepots moeten in grote dichtheid worden opgezet, “want je gaat niet meer dan vijftig kilometer rijden als je voor een week een betonmolentje nodig hebt”, aldus Knol.

Geveke merkt bij haar klanten een duidelijk groeiende behoefte aan huurmateriaal. “Het is eigenlijk komen overwaaien uit Engeland”, vertelt Knol. “Daar hebben aannemers van oudsher zwakke balansen. Het is voor hen dus altijd aantrekkelijk geweest om te huren in plaats van te kopen.”

De verhuuractiviteiten moeten vooral plaatsvinden in de enkellijnsclusters. Met Caterpillar is Geveke al druk in gesprek over hoe de verhuuractiviteiten van dit merk eruit moeten komen te zien.

Internet

Daarnaast onderkent Geveke het belang van e-business, oftewel handel via het Internet. Dat is tevens de reden waarom dit nieuwe strategische plan slechts een looptijd heeft van drie jaar en niet van vijf. Volgens Knol is het effect van e-business nog te onzeker om op langere termijn te plannen. Ook wil hij om die reden geen omzetdoelen afgeven voor over drie jaar. Uiteraard houdt Geveke het op een winstgroeiprognose van 12 procent per jaar, net als in voorgaande jaren. Maar Knol geeft toe dat dat nogal aan de conservatieve kant is. “We spelen graag op zeker, dan kan het alleen maar meevallen.”

Momenteel haalt Geveke een tot twee procent van de omzet via Internet. “Daarmee lopen wij absoluut voorop in onze branche”, stelt Knol trots. Volgens Knol wordt de handel via Internet in de toekomst steeds belangrijker. Hij vindt het een pre dat Geveke daarvoor is toegerust.

Reageer op dit artikel