nieuws

‘Bouwput’ Alkemade wacht af HSL en A4 zetten gemeente tien jaar op z’n kop

bouwbreed Premium

alkemade – Natuurlijk baalt de ruimtelijke-ordeningswethouder M.L. Beelen ervan dat de verbreding van de A4 en de aanleg van de hogesnelheidslijn niet tegelijk worden uitgevoerd. Het gevolg voor de gemeente Alkemade mag ook niet worden onderschat. “Een jarenlange bouwput met behoorlijk wat overlast.” Tegelijkertijd zegt hij er wel in te berusten. “We moeten ook 20 procent van de waarde van de lease-auto bij het inkomen tellen. Daar kun je je druk over maken, maar dat heeft ook geen zin.” Een reportage.

Het bedrijventerrein ‘De Lasso’ van Alkemade is een toonbeeld van rust. De kerstvakantie is nog volop aan de gang. Ook R. Hogeboom van het gelijknamige bouwmachinebedrijf zit achterovergeleund in zijn stoel. In de verte is het verkeer van de A4 te zien. “Ach”, zegt Hogeboom, “de gemeente moet over die aanleg van de hogesnelheidslijn en die verbreding niet zo teuten. Het betekent toch werk en dat is goed voor de economie. Dagelijks staat het verkeer op de A4 muurvast. Logisch dat er iets aan wordt gedaan en dat kan nu eenmaal niet zonder bouwwerkzaamheden.”

Op het gemeentehuis van Alkemade in Roelofarendsveen ziet wethouder Beelen ook wel dat de kost voor de baat uitgaat. “Alleen hadden we de overlast van de aanleg van de verschillende infrastructuurprojecten graag zo kort mogelijk willen hebben. En ja, dat loopt nu anders.”

Loskoppelen

Immers, Rijkswaterstaat besloot onlangs de aanleg van de hogesnelheidslijn en de verbreding van de A4 vanaf het knooppunt Burgerveen tot Leiden los te koppelen. Aanvankelijk zouden deze werkzaamheden gelijktijdig en in een bestek worden uitgevoerd. De projectdirectie HSL-zuid vond echter de aanbiedingen te duur en besloot de aanbesteding over te doen. In de nieuwe aanbestedingsprocedure is de A4 uit het bestek gehaald.

Een fikse domper voor Alkemade. Temeer daar aan de verbreding van de A4 ook de ontsluiting van het nieuwe bedrijventerrein Veenderveld gehangen is. “En uitstel van die weg betekent ook vertraging van de aanleg van het bedrijventerrein. En dat heeft weer gevolgen voor het centrum van Roelofarendsveen. Want”, zo verduidelijkt Beelen, “daarvoor hebben we een nieuw centrumplan ontwikkeld. Basis daarvan is dat potgrondhandel Dobbe, nu nog midden in het centrum, naar Veenderveld gaat. Zo grijpt alles in elkaar.”

Van Rijkswaterstaat heeft Beelen inmiddels wel de toezegging dat, los van de verbreding van de A4, de ontsluitingsweg in 2002 klaar is. Zo kan de vertraging enigszins binnen de perken blijven, meent Beelen. Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat moet in 2009 zowel de aanleg van de HSL als de verbreding van de A4 achter de rug zijn. “Dat wordt dan nog een hele klus”, merkt Beelen fijntjes op.

“Er is nog zoveel onduidelijk. Dat vind ik misschien wel het ergste van alles.” T.C. Los, directielid van het internationale transportbedrijf Getru BV kan zich er groen en geel aan ergeren. Zijn bedrijf ligt pal aan de A4 en dient plaats te maken voor de verbreding.

Ruimte

“Alleen wanneer, dat weet niemand. Het projectbureau zit met ons in de maag, want wij zijn wel een bedrijf met een terrein van 30.000 vierkante meter. Omdat we vooral gericht zijn op het vervoer van bloemen en planten, willen we in de buurt van die handel blijven zitten. Maar vindt maar zo’n ruimte in de Randstad. Het enige dat bekend is, is dat we wegmoeten.”

Hogeboom Machines heeft dat probleem niet. “Wij kunnen hier blijven. En dat is niet verkeerd, want die A4 komt nu naar ons toe. Joh, straks zitten we op een A1-lokatie”, grapt Hogeboom.

Beelen kan zich de verontrusting bij veel ondernemers en omwonenden van de A4 en het trace van de toekomstige HSL voorstellen. “Wij dringen er bij het projectbureau ook op aan om snel duidelijkheid te geven, maar dat blijkt bij de grondverwerving niet altijd mogelijk.”

C. Bakker van het gelijknamige administratiekantoor in het centrum van Roelofarendsveen woont zelf dicht tegen de A4 aan. Hij zegt als een berg tegen de werkzaamheden op te zien. “Vooral als je nu hoort dat je misschien wel tien jaar in de rotzooi komt te zitten. Ik heb ook het idee dat veel mensen in Nieuw Wetering, waar de HSL komt te rijden, daarom overwegen weg te gaan.”

En inderdaad staat op de Voorweg een drietal huizen te koop. Het is ook aan de achterzijde van deze huizen waar de supersnelle trein komt te rijden. Maar dit hoeft volgens een medewerker van het Leidse makelaarskantoor Visser & Partners geen probleem te zijn.

Hij heeft een huis met een vraagprijs van 849.000 gulden in de verkoop. “De trein is geloof ik net de grond in. En er komen in elk geval geluidsschermen te staan. Dat is een voordeel, want dan heb je ook geen herrie meer van het verkeer op de A4.” Volgens Karin Jonkman van het makelaarskantoor Van der Meer uit Roelofarendsveen stappen de inwoners van de kernen Nieuw Wetering en Roelofarendsveen niet massaal op. “De mensen die nu weggaan, waren dat toch al van plan. De gemiddelde verkooptijd is alleen wat langer.”

Schikken

Beelen: “De mensen schikken zich er natuurlijk ook wel in. We hebben hele geemotioneerde bijeenkomsten over de HSL gehad. Het was hier het gesprek van de dag. Maar nu de aanleg dichterbij komt, zie je dat de scherpe kantjes ervan af zijn. Als ze volgend jaar gaan beginnen, zal het weer even moeilijk zijn. Maar we houden het toch echt niet meer tegen.”

De A4 met aan de rechterzijde het bedrijventerrein De Lasso. De verbreding van dit drukke stukje autoweg laat vooralsnog even op zich wachten. Volgens Rijkswaterstaat zal zowel de verbreding als de aanleg van de hopgesnelheidslijn aan de andere zijde van de A4 uiterlijk in 2009 klaar zijn. Dat betekent wel dat de gemeente ruim 10 jaar in de ‘bouwellende’ komt te zitten. Foto’s: Peter van Mulken

T.C. Los van internationaal transportbedrijf Getru ergert zich groen en geel aan de onduidelijkheid over de toekomst van zijn bedrijf.

Wethouder M.L. Beelen zegt erin te berusten in dat zijn gemeente behoorlijk wat overlast staat te wachten. “We kunnen er niets tegen doen”, verzucht hij.

‘A4 komt alleen maar dichterbij.

Zitten wij straks op een A1-locatie’

Reageer op dit artikel