nieuws

Vervoersbedrijf Rotterdam maakt het gezellig

bouwbreed

SCHIEDAM – “Wat is dat voor een gek hekje, papa?” Een jongetje met een ballon aan zijn pols wijst naar het wapeningsstaal dat uit de metrobaan van de nieuwe Beneluxlijn omhoog steekt. Zijn zusje beluistert even verderop in de metrobuis van onder haar RET-kleppet de echo van haar eigen gegil.

Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET en projectbureau Beneluxlijn openden afgelopen zaterdag in Schiedam West voor een keer de deuren voor het publiek. Dat stroomde massaal toe. Naar schatting tienduizend mensen maakten een wandeling door de tunnel in aanbouw, bekeken in de ‘metrobios’ rolprenten van toen en nu en zagen gemeentewerkers tramrails in elkaar lassen. Vooral voor kinderen was het een aardig spektakel: behalve de donkere, galmende metrobuis presenteerde de RET een baan met mini-materieel, waar de kleinsten krijsend van plezier rondreden.

De keus voor de Open Dag op de locatie in Schiedam-West was niet toevallig. Nergens op de 11,8 kilometer lange nieuwe verbinding is een beter totaalbeeld te krijgen dan hier. Vanaf het viaduct in aanbouw – liggers en tussenvloeren zijn af – is in de verte de opening van de buis te zien waardoor de metro onder de Maas doorgaat. De Tweede Beneluxtunnel wordt hier over twee maanden afgezonken. Boven de wegkruising is het high-tech-station in aanbouw dat Zwarts en Jansma Architecten hebben ontworpen. Station Vijfsluizen zoekt qua uitstraling aansluiting bij het omliggende havengebied. Een stalen constructie loopt als een soort ruggengraat over de hele lengte van het perron. Vanuit de ruggengraat, die op verhoogde kolommen is geplaatst, wordt het perron voor een deel met glas overkapt. Metalen vaandels die op de kolommen van de kapconstructie worden geplaatst, doen het station extra opvallen. Na enkele honderden meters boven het verkeer langs te hebben gereden, duikt de metro even verderop weer een tunnel in. Schiedam krijgt vier stations. Die geven een goed beeld van de nieuwe kijk van de RET op zijn metronet. Bij de bestaande metro, waarvan de bouw in 1959 begon, is eenheidsworst troef. Vormgeving en materiaalgebruik zijn simpel, de kleuren altijd oranje en blauw.

Eigen identiteit

De totaal zes nieuwe stations op de route die Noord-Zuidlijn en Oost-Westlijn met elkaar verbindt, hebben elk een volstrekt eigen identiteit en worden met hoogwaardige materialen afgewerkt. Elk station heeft een eigen architect.

De omgeving is steeds leidraad voor het ontwerp. Na het high- tech-station Vijfsluizen dendert de metro enkele honderden meters verder een totaal ander gebouw binnen. Compositie 5 ontwierp voor station Troelstralaan, gelegen in een park aan de Vlaardingerdijk, een station met natuurlijke materialen en met klinkers bestrate perrons. Er staat de reiziger wat te wachten. Na het strakke, industriele Vijfsluizen wordt het plots gezellig onder het glazen dak met houten spanten van station Troelstralaan.

In de omgeving van het Marconiplein (achtergrond) zijn bouwvakkers bezig met het storten van beton.

De aanleg van de Beneluxlijn vereist op vele punten secuur meetwerk. Foto’s: Ries van Wendel de Joode

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels