nieuws

‘Transrapid over enkelspoor duurder’

bouwbreed

berlijn – De beslissing om de magneetzweefbaan Transrapid tussen Hamburg en Berlijn voorlopig eensporig aan te leggen, levert uiteindelijk meerkosten op ter hoogte van 560 miljoen gulden. Daarom reageren Bundnis/Die Grunen en de milieubeweging ontzet op de uitspraak van scheidend minister Muntefering om de Transrapid alsnog het groene licht te geven.

Verkeersspecialist A. Schmidt van Bundnis/Die Grunen kan de rekensommen van Muntefering niet volgen. Door het project eensporig uit te voeren blijft volgens hem de minister niet binnen de begroting, maar geeft de bewindsman per strekkende kilometer juist twee keer zo veel uit als beoogd. Bovendien vreest Schmidt dat al gauw een tweede spoor wenselijk is waardoor de overheid andermaal de portemonnee moet trekken.

Minister Muntefering daarentegen is enthousiast een oplossing te hebben gevonden binnen het raamwerk van het coalitieakkoord. “De financiele betrokkenheid van de staat bij de bouw blijft binnen de afgesproken 6,8 miljard gulden. De regering verwacht dat het industrieconsortium voor de Transrapid en de Deutsche Bahn nu hun deel tot de realisering bijdraagt.”

Volgens Muntefering is de magneetzweeftechniek van de Transrapid een hoog ontwikkelde technologie. “Daarom is de regering vastbesloten deze technologie tussen Berlijn en Hamburg als referentietraject te realiseren. De procedure om te bouwen wordt voorbereid, de ingebruikname in 2006 of 2007 is haalbaar.”

Gastland

Van de deze dagen uiterst kritische oppositiepartij CDU/CSU komt niets dan lof voor de beslissing de Transrapid te bouwen. Volgens fractiewoordvoerder Dirk Fischer zou de bondsregering ook lelijk voor schut hebben gestaan om uitgerekend tijdens de wereldtentoonstelling Expo 2000 als gastland te moeten verkondigen geen geloof te hebben in een moderne technologie.

Wel vraagt de CDU/CSU zich af hoe de opvolgers van scheidend minister Muntefering met het kleinood Transrapid zullen omgaan. De nieuwe bouwminister Klimmt – die eerst zijn werk als minister-president in Saarland nog moet afronden – is alles behalve voorstander van de Transrapid. Interim-minister voor bouw en milieu Jurgen Trittin – de bewindsman met milieu in de portefeuille – is zo mogelijk nog minder happig op de komst van de Transrapid.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels