nieuws

Internationale roep om veilige verkeerstunnels

bouwbreed

den haag – De Internationale Automobielfederatie (FIA) en de Internationale Organisatie voor Toerisme (AIT) hebben gisteren bij de Europese Commissie aangedrongen op een grondig onderzoek naar de veiligheid van verkeerstunnels in Europa. Het pleidooi volgt op een onderzoek van de Duitse automobilistenorganisatie ADAC.

Veel verbindingen zijn al meer dan twintig jaar geleden aangelegd. De FIA/AIT, de Europese organisaties voor weggebruikers en toeristen, zijn sinds maandag in Brussel bijeen om maatregelen te bespreken die de veiligheid in Europese tunnels moeten vergroten. “De FIA/AIT pleiten er voor dat alle verkeerstunnels in Europa aan een grondig onderzoek worden onderwerpen”, zegt een woordvoerder van de ANWB. “Zo kan worden vastgesteld hoe het met de veiligheid van verkeerstunnels is gesteld. Het onderzoek van de ADAC in juni is voor de FIA/AIT de aanleiding om bij de Europese Commissie aan te dringen op een vollediger onderzoek.”

In de nacht van vrijdag op zaterdag 29 mei ontvlamde in de Tauerntunnel in Oostenrijk een vrachtwagen met verf. De verzengende brand kostte aan twaalf mensen het leven. Ook gingen zestien vrachtwagens en 24 personenauto’s in vlammen op. De conclusie uit het onderzoek van ADAC dat het met de veiligheid van vijftien van twintig onderzochte tunnels in Europa niet best is gesteld, gold onder meer voor de Tauerntunnel.

Wereldwijd

De AIT/FIA spraken onlangs af dat de veiligheid van verkeerstunnels ook wereldwijd moet worden onderzocht. “In mondiaal verband kijkt de AIT naar onder meer bouwtechnische voorzieningen die elders in de wereld worden toegepast in de tunnelbouw. Deze informatie kan dan worden gebundeld en uitgewisseld”, verklaart een ANWB-zegsman.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleit in dit verband voor een extra verbinding door de Alpen. “De A7 in Duitsland zou ter hoogte van Reutte en Imst via een tunnel een nieuwe verbinding met Italie moeten vormen”, oppert een woordvoerder. “Daarmee neemt de druk af op de overige verbindingen, zoals de St. Gotthard, de Mont Blanc en de Tauern.”

Ook de verladersorganisatie EVO dringt aan op maatregelen in Europees verband. “Samen met de International Road Transport Union (IRU) heeft de EVO de Europese Unie gevraagd de veiligheid van de tunnels voor te financieren”, zo meldt de organisatie.’ De verladersorganisatie, waarbij 34.000 bedrijven zijn aangesloten, wil ook een Europees keurmerk voor tunnels instellen. (anp)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels