nieuws

Facturen in bouw steeds later betaald

bouwbreed

den haag – Hoewel de bouwbranche traditioneel niet uitblinkt in vlot betalen van facturen, zijn er positieve uitzonderingen. In drie segmenten wordt vlotter betaald dan gebruikelijk is bij ondernemingen in alle branches. Dat blijkt uit een onderzoek van Dun en Bradstreet, leverancier van handelsinformatie.

Deze snelle betalers zijn te vinden onder de schilders- en behangersbedrijven, waterboorwerken en loodgieters-, verwarmings- en airconditioningsbedrijven.

Robert Nagel, algemeen directeur van Goorhuis Installatietechniek uit Amsterdam, heeft wel een verklaring voor de vlotte betaling die hij geregeld meemaakt nadat zijn bedrijf airconditioning-units heeft geinstalleerd: “In een mooie zomer zijn klanten heel blij als we binnen een week een kant en klare unit installeren. Ik maak het regelmatig mee dat de factuur dan twee dagen later is betaald.” Maar dit is een uitzondering, erkent ook Nagel: “De snelheid van betaling hangt af van de omvang van een bedrijf en het soort product dat je levert. Kleine aannemers betalen doorgaans minder vlot, ook omdat zij over minder liquide middelen beschikken. Daar staat tegenover dat bij grote klussen de betalingstermijnen contractueel heel strak worden vastgelegd. Je krijgt je geld dan geen dag eerder dan afgesproken.”

Bedrijven zoals Goorhuis Installatietechniek fungeren regelmatig als financier voor hun klanten. Nagel: “Wij moeten de rekeningen zelf vaak binnen veertien dagen voldoen. Als we binnen acht dagen betalen, kunnen we kortingen krijgen die oplopen tot vier procent.”

Het betalingsgedrag van Nederlandse bedrijven blijkt de laatste twee jaar over de gehele linie slechter te worden. Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde betaling in Nederland in 1999 16,9 dagen later binnenkomt dan in de betalingsvoorwaarden is vastgelegd (0,4 dag later dan twee jaar geleden). In de bouw worden facturen nog later betaald: gemiddeld na 18,3 dagen (1,1 dag later dan in 1997). D en B hanteert een systeem waarin een score van 80 betekent dat de factuur precies op tijd wordt betaald. Hoe lager de score, hoe langer de betaling op zich laat wachten. Er blijkt geen enkele branche te zijn die de score 80 ook maar enigszins benadert. De financiele dienstverlening is de enige sector waarin het betalingsgedrag is verbeterd. Deze branche gaat met een score van 70,8 in 1999 aan kop. De aannemerij en de communicatiebranche sluiten de rij met een score van 65,6 in 1999. Binnen de bouw zijn de woningbouwers, wegen-, brug- en tunnelbouwers en betonwerkers de slechtste betalers.

De gemiddelde score voor alle bedrijfstakken in Nederland is 67,6 in 1999. D en B baseert zich hierbij op een database waarin gegevens over meer dan 1,1 miljoen Nederlandse bedrijven zijn opgenomen.

Een score van 80 betekent dat de factuur precies op tijd wordt betaald. Hoe lager de score, hoe langer de betaling op zich laat wachten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels