nieuws

Extra brug voor vier sporen bij Best

bouwbreed

best – Voor een nieuwe spoorbrug zijn dinsdag in Best betonbalken gelegd over het Wilhelminakanaal. De Nederlandse Spoorwegen willen het traject Boxtel-Eindhoven uitbreiden van twee naar vier sporen.

De betonbalken vormen het dek en hebben een lengte van 25 meter, een hoogte van 1,2 meter. Zij wegen per stuk 34 ton. De brug bestaat uit drie delen van negen balken. Als de brugdelen op hun plaats liggen, wordt een betonlaag gestort waarop de sporen komen.

Volgende week wordt waterdichte folie op de toerit aangebracht, om het grondwater in de open tunnelbak tegen te houden. Daar komt 75.000 kubieke meter zand op om de opwaartse krachten van het grondwater te weerstaan. Eind december is de betonbrug gereed. In mei 2000 zullen de eerste treinen er overheen rijden.

De Apeldoornse firma Haverkort voert de werkzaamheden uit. Opdrachtgever is NS Railinfrabeheer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels