nieuws

Scheuren in proefproject dynamische wegmarkering

bouwbreed

papendrecht – Een proefproject van Rijkswaterstaat met een dynamische wegmarkering op de A15 vertoont sinds kort technische mankementen. Er zijn haarscheurtjes ontstaan in de kunststof bovenlaag van het wegdek.

Sinds enkele weken onderzoekt de dienstkring Gorinchem van Rijkswaterstaat de werking van dynamische wegmarkeringen op de rijksweg 15 tussen Papendrecht en de afslag Wijngaarden. De witte markeringsstrepen op de vluchtstrook zijn vervangen door een kunststoflaag waarin glasvezelkabeltjes verwerkt zijn. Deze vormen lichtpuntjes die een onderbroken of doorgetrokken streep kunnen weergeven. Zodoende kan Rijkswaterstaat het aantal rijstroken aanpassen aan de drukte op de weg. Doel is te onderzoeken of het aantal files vermindert door de vluchtstrook bij drukte te openen.

Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt echter dat de druk op het kunststof waarschijnlijk te groot is dat er haarscheuren ontstaan. Volgens projectleider B. Staat van Rijkswaterstaat zijn de haarscheuren mogelijk ook te wijten aan bestuurders die voor de lol over de dynamische wegmarkering rijden vanwege het geluid dat daardoor ontstaat.

Naar verwachting kan Rijkswaterstaat deze week nog aan de slag met de reparatie van de wegmarkering, miste de resultaten van het laboratoriumonderzoek bekend zijn. Er worden vier soorten lijm onderzocht om in de scheurtjes te spuiten. Mogelijk dat de rijksweg gedurende de werkzaamheden ’s nachts deels wordt afgesloten.

Lichtsterkte

De betrokken partijen stellen bouwer Heijmans en Philips Lighting aansprakelijk voor de reparatiekosten. Volgens Staat hebben de betrokken partijen een verzekeringsclausule in het contract laten opnemen.

Naast de scheurtjes vertoont ook de lichtsterkte van de verkeersstreep problemen. Ongeveer tien procent van de automobilisten maakt gebruik van de strook terwijl de lijn doorgetrokken is. Dit komt doordat sommigen de lichtjes niet goed genoeg zien. Ook rond dit probleem worden proeven genomen. “Dit pilotproject is bedoeld om dit soort problemen op te lossen en om aan te tonen dat het aantal files dankzij de dynamische wegmarkering afneemt.

In januari hoopt Rijkswaterstaat met de conclusies te komen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels