nieuws

Anti-rimpelcreme primeur voor asfalt in Groningen

bouwbreed

groningen – Het wegdek in de Groningse gemeente Vinkhuizen ondergaat morgen een opmerkelijke verjongingskuur. Met het sproeien van een speciale emulsie wordt de toplaag gerevitaliseerd, zodat groot onderhoud nog even kan worden uitgesteld. Het is de Nederlandse primeur voor een in Zweden beproefde methode.

Wegenbouwbedrijf Dijkstra uit Groningen gaat de ‘anti-rimpelcreme’ vrijdag aanbrengen. Het goedje, dat luistert naar de naam Neomex, wordt met een speciale wagen op het wegdek gesproeid en dringt tot zo’n anderhalve centimeter in het asfalt. De emulsie bevat extra bitumen, maar ook een component die in de al aanwezige bitumen dringt en het weer de oude veerkracht en kleefkracht teruggeeft.

Rafelen

Door inwerking van zonlicht en regenwater droogt de bitumen namelijk snel uit, waarna auto’s al snel de steentjes uit het wegdek rijden en het asfalt gaat rafelen. Daarna gaat het snel bergafwaarts met het wegdek en is vervanging van de slijtlaag of de deklaag noodzakelijk. Maar wie er volgens Dijkstra van het bouwbedrijf vroeg genoeg bij is, kan volstaan met een behandeling met Neomex. Dat is aanzienlijk voordeliger.

In Zweden wordt het product volgens Dijkstra al zo’n twintig jaar met succes toegepast. Dijkstra verwacht dat het middel vooral voor Rijkswaterstaat uitkomst kan bieden bij het onderhoud van zoab-wegen. De linker rijstrook van dergelijke wegen moet doorgaans eens in de twaalf jaar van een nieuwe laag worden voorzien, maar de drukker bereden rechter rijstrook houdt het zolang niet eens uit. Door die met Neomex te behandelen, kan hij net zo lang mee als de linkerstrook zodat de weg in een keer kan worden vernieuwd. Een behandeling met Neomex is volgens Dijkstra, vergeleken met andere methoden, snel gepiept en een paar uur later mag het wegdek bovendien al weer worden bereden .

Importeur van Neomex, is Synthasco Bouwchemie uit Zwolle. Dat probeerde twee jaar geleden al het middel op de markt te lanceren, maar toen voldeed het niet aan de Nederlandse milieunormen. Het teergehalte was te hoog. Inmiddels is dat omlaag gebracht en mag het middel worden toegepast.

Onderzoek

Het KOAC wegenbouwlaboratorium in Groningen volgt het experiment op de voet. Voordat de emulsie met een speciaal voertuig wordt aangebracht, zal het een aantal kernen boren uit het wegdek. Hetzelfde gebeurt direct na aanbrengen van de emulsie. Een jaar later wordt er nog eens een serie kernen uitgeboord. Op die manier probeert de onderzoeksinstelling de enthousiaste geluiden uit Zweden te verifieren.

De proefneming gaat overigens alleen door als het vrijdag droog weer is. Als het regent en het wegdek daardoor verzadigd is met water, mist de emulsie grotendeels zijn effect en moet de operatie worden uitgesteld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels