nieuws

Ambitieus plan voor ‘entree’ Dordrecht

bouwbreed

dordrecht – De gemeente Dordrecht en omwonenden van het voormalige EZH-terrein zijn nog volop in discussie over de bestemming van het gebied. Pas eind dit jaar verwacht het gemeentebestuur een structuurvisie voor het terrein aan de noordrand van Dordrecht op papier te hebben staan. Ondertussen hebben twee projectontwikkelaars het terrein op goed geluk gekocht.

Een opvallende zet van ProNet en Stam+De Koning, de twee ontwikkelaars die onlangs het terrein van het voormalige Elektriciteitsbedrijf Zuid-Holland (EZH) kochten. Vorig jaar dienden de twee al wel een omvangrijk plan voor woning- en kantoorbouw in bij de gemeente onder de naam Port Merwede. Maar alom werd verwacht dat de ontwikkelaars tot eind dit jaar zouden wachten, alvorens ze in onderhandeling zouden treden met EZH.

“Dat hebben we dus niet gedaan”, vertelt ProNet-directeur W. van der Linden. “Het EZH-terrein is een enorm potentieel gebied. De grondpositie die we nu innemen zal volgens ons dan ook absoluut winstgevend zijn, wat de gemeente ook beslist.”

Momenteel heeft het terrein, dat 14 hectare bestrijkt, een bestemming voor industrie. Als eind dit jaar blijkt dat de bouw van woningen en kantoren niet door kan gaan, dan ziet Port Merwede nog genoeg mogelijkheden voor industriebouw. “Maar ik hoop dat de discussie die nu woedt uiteindelijk zal leiden tot de ontwikkeling van een nieuwe stadsentree voor Dordrecht. Het terrein ligt ten oosten van de Papendrechtse brug, vlak aan de rivier en op een knooppunt van regionale- en stadsverbindingen. Een prima ligging voor wonen aan het water, denken wij. Bovendien willen we bijna 1,5 hectare bestemmen voor bedrijfsruimten en kantoren. Hierdoor sluit de positie van het nieuwe woongebied prima aan bij de bestaande wijk De Staart”, meent Van der Linden.

Transferium

Het belangrijkste onderdeel van het plan van Port Merwede is de bouw van 471 woningen. Zeven luxe woonflats met in totaal 288 appartementen in de prijsklasse tussen de 350.000 gulden en een half miljoen moeten volgens de ontwikkelaarscombinatie rond 2002 aan het water komen te liggen. Daarnaast staan 108 eengezinswoningen, 35 stadswoningen, 20 patiowoningen en 20 bedrijfswoningen op het programma. Een transferium voor de watertaxi en de bussen in Dordrecht moet de bereikbaarheid vergroten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels