nieuws

Hollandia bouwt reuzenrad via alliantiecontract Engelse staalconstructiebedrijven willen vaak alleen maar bouwen

bouwbreed

krimpen aan den ijssel – “Het is triest te moeten vaststellen dat het leeuwendeel van ons werk uit het buitenland moet komen. Nederland bouwt wel infrastructuur, tunnels en andere ondergrondse werken, maar daarin zit – tot nu toe – nog niet zoveel staalwerk. Dat is jammer omdat we bij Hollandia mooi staalwerk maken.”

Nuchter stelde directeur Maarten Jongejan van staalverwerkingsbedrijf Hollandia het vast tijdens een open persmiddag op het terrein van de hoofdvestiging in Krimpen aan den IJssel. Hij hoopt namelijk maandag positief te worden bericht over 10.000 ton staalwerk voor twee torens die in de Docklands in Londen moeten komen. Dat zou weer een groot werk uit het buitenland zijn.

Zweefspoor

Verkregen werk wordt in drie productiebedrijven gedaan. Tijdens de rondgang over het terrein en door de productiehal in Krimpen aan den IJssel kom je de gekste dingen tegen. Er liggen delen van het zweefspoor in Wuppertal waaraan nog moet worden geklonken. In een afgeschermde ruimte wordt voor ongeveer 25.000 gulden bladgoud aangebracht op grote wielen voor een hefbrug in Kampen.

Maar het opvallendste is toch wel het staalwerk voor het ‘British Airways London Eye’. Het is een reuzenrad dat lijkt op een immens groot fietswiel en dat schuin tegenover de Big Ben aan de oever van de Theems wordt gebouwd.

Het contract voor het reuzenrad is anders dan normaal. Het gaat om ruim honderd miljoen gulden. Het is een soort alliantiecontract dat kon worden afgesloten, omdat de opdrachtgever in nood zat. Dat is volgens Jongejan bijzonder, omdat de opdrachtgever zich overal mee mag bemoeien. Hollandia zet geen stap zonder overleg met de opdrachtgever.

Maar het is volgens de Hollandia-directeur in elk geval wel een contract waar zijn bedrijf geen geld bij in gaat schieten. Of dat betekent dat er nog wat overblijft, wordt niet duidelijk, mede omdat het project nog niet is afgelopen. Verder laat hij over het contract niet veel los. “Maar hier”, zegt hij om zich heen kijkend, “is niemand behalve ikzelf met contractzaken bezig. Anderen doen de techniek.” Als voorbeeld daarvan wijst hij op een “schitterend” stukje laswerk bij de verjonging van de buizen aan de top van het A-frame. “Dat lijkt wel borduurwerk toch.”

Geen capaciteit

De manier waarop het contract is verkregen verklaard de contractvorm voor het reuzenradproject. Eind 1997 heeft Hollandia ingeschreven op een aanbesteding voor het maken van het ontwerp en de aanleg van het rad. Helaas bleek Mitsubishi de laagste prijs te hebben ingediend. Zomer 1998 heeft Mitsubishi Hollandia gevraagd de staalconstructie te doen.

Uitvoerbaar

Het bedrijf Hollandia kennen ze in Engeland wel. Engelse staalconstructiebedrijven willen vaak alleen maar bouwen. Hollandia doet meer. Het gaat er namelijk om een ontwerp te hebben dat uitvoerbaar is. Dat heeft Hollandia laten zien met de stalen bogen bij Liverpoolstreet Station. Maar het antwoord aan Mitsubishi luidde: “Nee, geen capaciteit.”

Toch kwam de opdrachtgever daarna zelf met Hollandia praten, op Rotterdam Airport. Mitsubishi was afgevallen. Hun werkwijze was niet transparant genoeg en de opdrachtgever had er geen vertrouwen meer in.

Ondanks het gebrek aan capaciteit bij Hollandia bleken British Airways (financier), Mace (projectmanagement) en architect Marks vasthoudend.

Om capaciteit te creeren trok Hollandia de bedrijven Mercon, IV-consult (engineering) en Kroese (werktuigbouwkundige installatie) aan.

Analyseren

Na veertien dagen analyseren concludeerden de ingenieurs van Hollandia dat het ontwerp van Mitsubishi niet voldeed. Dat is de opdrachtgever meegedeeld, waarna Hollandia midden oktober vorig jaar definitief ‘ja’ zei.

Het ontwerp en de uitvoering zijn sindsdien in handen van Hollandia. Het bedrijf heeft ook alle rechten, hetgeen goed kan uitkomen als iemand ergens anders ook zo’n reuzenrad zou willen bouwen.

Overigens is voor de plek aan de Theems waar het rad nu wordt gebouwd een vergunning voor vijf jaar verleend. Eigenlijk heeft Hollandia ook de plicht het daar na die periode weer weg te halen, maar Jongejan verwacht dat de vergunning zal worden verlengd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels