nieuws

Getrokken betonrand beschermt wand Tweede Heinenoordtunnel

bouwbreed

badhoevedorp – Geen ijzeren of geprefabriceerde, maar een getrokken barrier van beton beschermt de wand van de Tweede Heinenoordtunnel. Cobeton uit Badhoevedorp tekende voor deze nieuwe techniek.

Drie kilometer barrier was er nodig, in en rond de tweede Heinenoordtunnel bij Barendrecht. Die tunnel is geboord om fietsers en landbouwvoertuigen onder de Oude Maas door te voeren. De rijstrook door de eerste Heinenoordtunnel, waarover ze voorheen beschikten, wordt nu geschikt gemaakt voor het groeiende autoverkeer over de A29.

In dertien dagen had Cobeton de drie kilometer barrier uit in het werk gestort beton staan. Dat gebeurde met een zogenaamde slibform-paver, een machine die met een transportband het speciale betonmengsel van bovenaf in de glijdende bekisting laat vallen. Terwijl de machine met een snelheid van maximaal een meter per minuut door de tunnel kruipt, trekt hij de tachtig centimeter hoge en 35 centimter dikke barrier achter zich aan.

In de bekisting wordt het mengsel met vier hoogfrequente trilnaalden ingedikt. De slipform-paver trekt ook wapeningsstaven in de barrier, die tevoren zijn uitgelegd. Na een paar minuten komt de nieuwe barrier al onder de bekisting vandaan om te worden afgewerkt. Tien uur later wordt er om de drie meter, volgens het stramien van de tunnelsegmenten, een dilatatievoeg ingezaagd.

Logistiek

Volgens bedrijfsleider Visser van Cobeton heeft de getrokken barrier een aantal voordelen boven bijvoorbeeld prefab betonnen barriers. Zo is de logistiek eenvoudiger. Want bij gebruik van prefab elementen in tunnels moet ook de ruimte tussen de tunnelwand en de barrier worden volgestort. Bovendien is het stellen van dergelijke elementen lastig. Een geboorde tunnel zoals die bij Heinenoord loopt immers niet volmaakt recht. Er treden afwijkingen van de ideale lijn op van wel acht centimeter. Dergelijke verschillen zijn met de getrokken barrier, die naadloos aansluit op de tunnelwand, gemakkelijk te ondervangen.

Dat er niet voor een goedkopere ijzeren geleiderails is gekozen heeft volgens Visser te maken met het feit dat een betonnen barrier meer bescherming biedt. Een roekeloos rijdende vrachtwagenchauffeur mag niet direct schade aan de tunnelwand berokkenen.

Opdrachtgever Rijkswaterstaat koos voor een barrier van het New-Jersey-type; een barrier met een hellende, brede voet. Volgens bedrijfsleider Visser van Cobeton heeft recent onderzoek uitgewezen dat de step-barrier met een trapvormig profiel een veiliger terugkaatsing garandeert van auto’s op het wegdek. Niettemin zal Cobeton op ook de IJtunnel binnenkort voorzien van een getrokken barrier. Alleen lagns de A67 lag tot nu toe een klein stukje getrokken barrier; voor tunnels betekende het werk van Cobeton bij Heinenoord een Nederlandse primeur.

De getrokken barrier van beton sluit naadloos aan op de wand van de Tweede Heinenoordtunnel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels