nieuws

Pegasus grijpt naast aanleg HSL-Zuid

bouwbreed

den haag – De Pegasus Groep heeft zich niet geprekwalifiseerd voor de bovenbouw van HSL-Zuid. De groep, die onder andere bestaat uit Philips, Dura Vermeer en NIB, werden door de projectorganisatie van de hogesnelheidslijn te licht bevonden.

“Het afvallende consortium voldeed aan de eisen, zoals die zijn vastgelegd in ons programma van eisen. Maar het was wel minder dan de andere. Door ons is besloten om met vier consortia de overlegfase van de aanbesteding in te gaan, dus er moest er een afvallen,” zegt Bob Kiel van de Projectorganisatie hsl-Zuid.

Voor Pegasus is het een bittere pil dat zij, ondanks een mooie internetsite, de onderhandelingen niet in mogen. De bovenbouw van hsl-Zuid is de meest opvallende aanbesteding van deze eeuw. De opdrachtgever vraagt niet alleen zorg te dragen voor de engineering en realisatie, maar ook voor de financiering en het beheer van 25 jaar. De kosten van het project bedragen circa f. 1,5 miljard.

De projectorganisatie gaat het komende jaar overleggen met vier internationale consortia. Grote namen als NBM-Amstelland, Ballast Nedam, Strukton en Volker Wessels Stevin duiken op. Slechts een groep – Consortium Zuid Rail Group – bestaat geheel uit buitenlanders. Het Amerikaanse ingenieursconcern Bechtel heeft Amec, Hyder Investments en Ove Arup rond zich verzameld. Medio volgend jaar zal met een van de consortia een contract worden getekend. Het is de bedoeling dat midden juli 2005 de eerste trein gaat rijden tussen Rotterdam en Antwerpen. Een half jaar later moet ook het traject Amsterdam-Rotterdam klaar zijn.

Kundig rekenen

Rekenaars aan beide zijde van de tafel zullen een hele dobber krijgen om het hsl-project binnen de kostenraming te houden. Daar de opdrachtgevers steeds meer risico’s bij de bouwers neerleggen en er een chronisch tekort is aan enginieeringcapaciteit stijgen de kosten explosief. Bij de Betuweroute weten ze daar alles van. De aanbesteding van de geboorde tunnel onder het Pannerdensch Kanaal werd stilgelegd, omdat de prijzen veel te hoog lagen. “We zij niet tegen het nemen van risico’s, graag zelfs. Maar daar hangt een prijskaartje aan en die zijn in het Pannerdensch Kanaal meegenomen,” zegt een nauwelijks teleurgestelde aannemer. Kiel verwacht bij de bovenbouw deze taferelen niet. “We laten ons niet verrassen. We voeren regelmatig met de vier deelnemers overleg. We kunnen dan tijdig ingrijpen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels