nieuws

Heijmans: ‘IT is altijd

bouwbreed

‘worsteling uit bittere noodzaak’

“Automatiseerders zijn net communisten.” Een uitdagende stellingname van J.P.M. Janssen, voorzitter van Heijmans’ raad van bestuur. Dat vraagt om een toelichting: “Ze beloven je de hemel op aarde, en doen alsof het automatiseren van je bedrijf soepel zal verlopen. Terwijl het altijd worstelen is!” En Janssen kan het weten: negen jaar geleden begon Heijmans onder zijn leiding als eerste aan de implementatie van Baan 3-software.

Volgens Janssen is er in de hele geschiedenis van de automatisering niets veranderd. Voor hem begon die al bij de NMB in de jaren zeventig: “De automatiseerder kent jouw business niet en jij wilt als afnemer die software tegen beter weten in blijven zien als panacee voor al je problemen.”

Zo moet het dus niet; Janssen beklemtoont dat je als bouwer je processen en besturingsmechanismen precies moet kennen om een zo goed mogelijk systeem te laten maken, dat doet wat jij wilt. Daarmee legt hij overigens de vinger op de zere plek, want bouwers zijn van oudsher niet geinteresseerd in administratieve processen; die willen gewoon bouwen.

Volgens Janssen zit de paradox hierin: “Aannemers zijn afhankelijk van een zo gunstig mogelijke marge. Dus pas als je zoveel mogelijk informatie over je processen hebt, krijg je er greep op. Vrij naar Machiavelli zeg ik altijd ‘informatievoorsprong is macht’. Het management-informatiesysteem dat we bij Heijmans hebben, heeft ons absoluut gesteund in de groei van de afgelopen jaren.”

Lagere faalkosten

Een ander punt zijn de faalkosten, die Janssen nog optimistisch op 10 tot 15 procent schat in de hele branche. Heijmans investeert dit jaar twee miljard gulden in mensen en materieel, vertelt hij, dus het besparingspotentieel is minstens 250 miljoen: “Dan grijp je toch elke kans aan om die faalkosten omlaag te brengen met behulp van de goede informatiesystemen?” Dat is dus wat bij Heijmans gebeurd

Automatisering wordt niet gezien als zegening, maar als bittere noodzaak die met heel veel moeite draait zoals de bedrijfsleiding het wil. De ‘historische’ relatie met Baan is overigens nog steeds even hecht, vertelt J.A.C van Geel, concern informatiemanager van Heijmans. “In 1997 ontstond de wens naar een nieuw systeem. De keuze voor Baan IV is heel bewust gemaakt, met als belangrijkste doelstellingen de verlaging van de faalkosten en verbetering van de planning.” Begin januari dit jaar was al zo’n 40 procent van het bedrijf op het nieuwe systeem over, op 1 oktober aanstaande zal iedereen ‘om’ zijn, op wat recent geacquireerde bedrijven na. Tegelijk werd de infrastructuur verbeterd: Unix-servers voor Baan, Windows NT voor de Office-applicaties, kennismanagement en intranet. Circa 1800 werkplekken zijn nu voorzien van deze moderne gereedschappen, eind dit jaar zal dat nog doorgroeien tot 2300.

“Kennisdeling door de hele organisatie is een wat verderliggend doel dan faalkosten en planning”, stelt Van Geel. “Maar we zijn ook daarin al een eind. Zo is er geen aparte inkoopafdeling meer bij Heijmans; per eenheid zijn er inkopers die beschikken over alle informatie. Zij zijn onderdeel van een inkoopnetwerk via ons intranet dat hen in staat stelt de beste producten tegen de beste prijs te bemachtigen.”

Leeftijd

Van Geel kwam in 1997 als KPMG-consultant bij Heijmans binnen en werd op 27-jarige leeftijd benoemd tot hoofd informatisering.

Janssen licht toe: “We halen dit soort competenties liever binnenshuis. De benoeming was revolutionair door de leeftijd, maar wij wilden af van de gebaande paden. We krijgen hier steeds meer hts’ers en ingenieurs binnen voor wie computers en datacommunicatie geen enkel geheim meer herbergen. Daarnaast werven we ons personeel al deels via het Internet; dat scheelt een hoop tijd voor ons en de sollicitant. Het is een interessante periode en de veranderingen zullen alleen maar sneller gaan”, voorspelt Janssen.

Van Geel illustreert dat: “Rond het hart van Baan IV willen we snel nieuwe initiatieven kunnen nemen. Omdat de time-to-market steeds korter wordt, moet je ook opportunistische keuzes kunnen maken. Binnen drie weken hadden wij bijvoorbeeld een workflow- systeem draaien”, besluit hij.

‘Kennisdeling is verder doel dan faalkosten en planning’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels