nieuws

Wuppertal treurt om val van veilige engel

bouwbreed

Duitsland reageert met weemoed en ongeloof op het neerstorten van de zweeftrein in Wuppertal. ‘Tot gisteren ’s werelds veiligste verkeersmiddel’, kopt de Bonner krant General-Anzeiger. De Frankfurter Allgemeine Zeitung beschrijft het drama als de val van een engel.

In de media wordt veelvuldig brandweerarts Klaus Westhoff geciteerd. “In de eerste minuten na de val heerste hier een spookachtige stilte. Geen schreeuw was te horen. Alle slachtoffers verkeerden in een shocktoestand.” De kranten pakken royaal uit en beschrijven uitvoerig de geschiedenis van de in het voorjaar van 2001 honderdjarige zweefbaan. Met foto’s wordt ingezoomd op de massieve blauwe klem die de trots van Wuppertal uit de rails moet hebben geworpen. In de rivierbedding ligt, als een afgebroken tak, op pijpen van de stadsverwarming de geknakte zweeftrein.

“De onvoorstelbare achteloosheid van nog onbekende bouwarbeiders heeft hoogstwaarschijnlijk in het morgengrauw bij het neerstorten van een zweeftrein drie mensenlevens gekost en 47 personen gewond. Bovendien vernielt het ongeluk de stralenkrans van het enige openbare vervoersmiddel ter wereld zonder dodelijke ongevallen in bijna honderd jaar”, start Die Welt haar paginagrote berichtgeving. De krant beschrijft vol respect hoe begin deze eeuw de technische sensatie van de Keulse constructeur Carl Eugen Langen werd begroet. De zweeftrein zou op 472 pijlers, waarvoor 19.200 staal werd gebruikt, uitgroeien tot de ruggengraat van de pas in 1929 uit Barmen en Elberfeld samengesmolten industriestad Wuppertal. Op 24 oktober 1900 nam keizer Wilhelm II triomfantelijk met een proefrit de zweefbaan officieus in gebruik.

Volgens de Berlijnse krant Tagesspiegel is een harde slag toegebracht aan het gemoed van de aan hun zweefbaan verknochte Wuppertalers. “De mythe is gebroken. Wat de stad nu overkomt is te vergelijken met het afgrijzen van de Parijzenaars bij het ineenstorten van de Eiffeltoren. De klap komt harder aan dan het overlijden van prinses Diana”, tekent de geboortige Wuppentaler Frank Jansen voor zijn Berlijnse lezers op

Bekomen van de eerste schrik zoeken de avondkranten van dinsdag voorzichtig naar schuldigen. Voorzitter Burkhard Stieglitz van de actiegroep Red de Zweefbaan wijst in de Suddeutsche Zeitung beschuldigend naar de Stadtwerke Wuppertal. Volgens hem vinden de renovatiewerkzaamheden onder onverantwoordelijke hectiek en stress plaats, en wordt met veiligheidsvoorschriften maar aangerommeld. De actiegroep is al jaren tegenstander van de huidige renovatie omdat het behoud van de authenticiteit werd genegeerd.

De Stadtwerke wijzen, bij monde van chef Gunther Beyen van de zweefbaan, suggesties over onverantwoorde bouwrisico’s resoluut af. Iedere deelrenovatie wordt afgesloten met een drievoudige controle. “Eerst controleert de staalfirma zijn arbeid, vervolgens een onafhankelijk ingenieursbureau en uiteindelijk de medewerkers van de Stadtwerke.”

Tot enkele jaren geleden volgde op werkzaamheden aan de zweefbaan steevast een controlerit met een zwaar beladen trein. Die veiligheidsmaatregel is door Stadtwerke geruisloos geschrapt. Burgemeester Hans Kremendahl, tevens voorzitter van de raad van commissarissen van de Stadtwerke, kondigt aan de testritten weer in te voeren.

Intussen vraagt de Hannoversche Allgemeine zich af hoe bij drie controles de metalen klem van twintig bij vijfentwintig centimeter over het hoofd kan zijn gezien. De klauw is gebruikt om tijdens de renovatie brugdelen bij elkaar te houden. Justitie onderzoekt of de Stadtwerke als hoofdopdrachtgever bij de renovatie dood door schuld, het toebrengen van lichamelijk letsel en het in gevaar brengen van het zweefbaanverkeer ten laste kan worden gelegd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels