nieuws

Niet wanhopig

bouwbreed

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat ligt al maanden onder vuur van de autolobby. Haar voornemen om rekeningrijden – ondanks alle verzet – in 2001 in te voeren rond de vier grote steden, heeft tot een storm van kritiek geleid.

Behalve de ANWB heeft de bewindsvrouw de laatste weken ook geregeld De Telegraaf op haar dak. De ene canard na de andere wordt gepubliceerd om de plannen van Netelenbos te torpederen.

Deze week was het weer het ‘nieuws’ over de falende proefpoorten bij Harmelen. Ze zouden maar 90 procent van de nummerplaten van passerende auto’s registreren. Het ging echter slechts om een van de vele steekproeven die bij Harmelen zijn genomen. VVD-Tweede-Kamerlid Hofstra werd er niet vrolijk van, maar verklaarde ook dat hieruit niet kan worden geconcludeerd dat de hele proef is mislukt.

Niettemin kopte De Telegraaf doodleuk dat de proef helemaal is mislukt. Het doel heiligt immers de middelen. Je zou zeggen dat minister Netelenbos er wanhopig van moet worden.

Maar, zo stelt ze zelf in antwoord op vragen van CDA-Kamerlid Reitsma: “Ik kan u gerust stellen, ik ben niet wanhopig”.

De CDA’er had Netelenbos vragen gesteld over de publiekscampagne voor rekeningrijden. Hij verbaasde zich er over dat die al zou zijn begonnen terwijl de Tweede Kamer nog geen besluit heeft genomen.

Het CDA is mordicus tegen rekeningrijden en voorstander van betaalstroken. Reitsma wil niet dat er geld wordt gepompt in een campagne voor iets wat wellicht nog wordt tegengehouden. Dat geld kan dan beter in het openbaar vervoer worden gestoken, is zijn opvatting.

De CDA’er suggereerde dat de minister met de campagne bezig is draagvlak te creeren voor rekeningrijden en wilde van haar wel eens even weten of ze daarmee nu toegeeft dat er in feite niet voldoende steun is.

De vraag naar de gemoedstoestand van minister Netelenbos was een plaagstootje. Het CDA geniet intens van de stroom kritiek van de autolobby en laat natuurlijk niet na dat er bij de verantwoordelijke bewindsvrouw keer op keer in te wrijven.

Maar Netelenbos laat zich niet uit het veld slaan. Rekeningrijden gaat wat haar betreft gewoon door. En de veronderstelde campagne is nog niet de op het publiek gerichte actie. Het gaat er nu slechts om gemeenten van informatie te voorzien. Een publiekscampagne is uiteindelijk wel nodig wil bij de invoering van een maatregel die het weggedrag moet beinvloeden, zo schrijft ze.

Het moment nadert om de vraag van Reitsma om te draaien. Als binnenkort blijkt dat het wel degelijk mogelijk is met tolpoorten 99 procent van de passanten te registreren (zoals dat ook in Noorwegen lukt) is rekeningrijden weer een stapje dichterbij gekomen. Grote vraag is, hoe wanhopig de autolobby daarvan wordt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels